Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 nov 2017 18:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: PMR op de motor.
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 jun 2017 20:04 
Member

Hallo Allemaal.

Sinds jaren rijden wij met een Midland Alan HP450 2a in onze motoren.
Werkt op zich redelijk, maar de zuiverheidvan het signaal laat nogal eens te wensen over.
Dat ondanks het feit dat beide portofoons op elkaar zijn aangemeld, en er tussenfrequenties zijn ingesteld.
Ook staan de portofoons rechtop in de topkoffer, om een zo goed mogelijk signaal te hebben.

De bedoeling is nu om het signaal te verbeteren.
Daar de Alan Midland HP450 een afschroefbare antenne heeft, zouden we kunnen kiezen voor een externe antenne, bv de Wintec ANT RH 01 M.
Die spriet is echter 29cm hoog, dat ziet er niet uit op de motor.

Mijn gedachte is nu:

De antenne die nu op de portofoon zit is mooi kort, en afneembaar.
Ik heb voor de antenne aansluiting op de portofoon losse opzetbare connectors, waar een kabel aangezet kan worden.
Is het mogelijk om de portofoon gewoon in de topkoffer te zetten, connector op de antenne aansluiting, daar een verlengkabel aan, en dan de originele korte spriet van de portofoon via een voetje of zoiets te monteren op de deksel van de topkoffer?
Zijn er voetjes te krijgen waar je zo'n spriet in kan draaien, en waar een kabel aan gemonteerd kan worden?

Feitelijk heb je dan gewoon de originele portofoon, alleen zit er dan een kabel tussen de spriet en de portofoon.

Het is niet de bedoeling een discussie op te starten of het wel of niet mag, die discussie is al vaak genoeg gevoerd.
De vraag is puur of het mogelijk zou zijn, met welke spullen, en zou het winst opleveren vwb het signaal.

Groeten Rene

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PMR op de motor.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 jun 2017 11:05 
Member

Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt.
Ik denk eerder (door de kabelverliezen) dat het signaal nog zwakker wordt.
Alle apparatuur die vergunningsvrij is, is enkel en alleen geschikt voor communicatie op korte afstand.
Wil je op grote(re) afstand communiceren, dan kom je in het segment waarvoor je een vergunning nodig hebt,
of GSM. Je hebt apps waarmee je je slimme telefoon als portofoon kunt gebruiken.
Wellicht dat dat een optie is.
white schreef:
Het is niet de bedoeling een discussie op te starten of het wel of niet mag, die discussie is al vaak genoeg gevoerd.
De vraag is puur of het mogelijk zou zijn, met welke spullen, en zou het winst opleveren vwb het signaal.

Je bent er dus vaker op aangesproken.. Dan weet je ook hoe het zit en dat je weinig mogelijkheden hebt
vergunningsvrij. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 jun 2017 11:27 
Member

Bedankt voor je reactie.

Eerlijk gezegd ben ik gisteren pas begonnen met kijken naar info over de mogelijkheid het signaal te verbeteren, al dan niet door een externe antenne.
Dan zie je binnen een paar uur dusdanig veel discussies op diverse fora verzanden in een "het mag niet" lesje.
Dat voegt inhoudelijk niet zoveel toe lijkt me.

Jouw gedachte klinkt logich. (verlies van signaal door het gebruik van een kabel)

Aan de andere kant:
De kabel is hooguit 20 cm lang doordat de portofoon op een gustige plek gemonteerd is, tav de plaats waar de antenne zou komen.
Ik vraag me wel of of ze het verkoopverhaal (exportmodel schakelbaar naar zendvermogen van 5W) kunnen waarmaken met zo'n kleine spriet die er standaard op zit.

In de praktijk rij je nooit verder uit elkaar als hooguit 500 mtr, het blijft dus korte afstand.
Ik zal ook eens informeren bij CBshop, of Starcom1 in Belgie, wellicht weten zij ook meer.
Ik begreep dat zij ook kunnen meten of het geheel in balans is.

Die App's is een goede, zeker nu de roamingtarieven zijn vrijgegeven!
Daar ga ik eens achteraan.

Thanks zover.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 jun 2017 11:40 
Member

20cm dat zal het verlies niet geven inderdaad.
Maar of het veel uitmaakt qua bereik..
500m is niet zo heel erg ver... Met mijn PMR portofoons haal ik met gemak toch één kilometer
(verder lukt ook wel overigens). En dan zit ik in de auto ingeblikt tussen het ijzer..

Wat de app betreft, dat was mijn gedachte er ook achter. :-)
En ervan uitgaande dat je alleen data verstuurd/ontvangt als je ook daadwerkelijk de PTT indrukt (of je gesprekspartner), en spraak niet veel bandbreedte/data opslokt is dat wellicht een goed alternatief.
Je kunt dan zelfs 2000km uit elkaar rijden en nog met elkaar communiceren. :wink:

Wat het vermogen en de lengte van de antenne betreft: Het vermogen heeft in dit geval niets met de lengte van de
antenne te maken.
Hoe hoger de gebruikte frequentie, hoe kleiner de antenne wordt. Op VHF gebruik je voor een kwart golf antenne
nog een antenne van 50cm (bij benadering), op UHF is een kwart golf antenne nog maar 18cm lang (bij benadering).
Materiaalkeuze bepaalt hoeveel vermogen een antenne kan verwerken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 jun 2017 11:57 
Member

Mij lijkt als de antenne vrij kan stralen, dat er altijd winst te behalen valt.
Maar technisch heb ik er geen verstand van, kan dat dus niet onderbouwen.

Onze PMR's gaan ook wel verder, maar dat is in de praktijk vrijwel nooit nodig.
Het gaat me feitelijk om de helderheid van het geluid.
Ik begreep al dat ik dan beter kan overstappen naar de LPD frequenties, maar dan ga je echt weing vermogen gebruiken.
Daar we meestal in de bergen rijden word het dan waarschijnlijk alleen maar minder.

Jij hebt het over een PTT knop bij gebruik van die App, dat was feitelijk mijn eerste gedachte: hoe gaat dat werken??
Mijn PTT knop zit via de Alan PMR aangesloten op mijn Beahr intercom, die krijg ik nooit geschakelt met een App op de telefoon.
Maar goed, dat antwoord zal ergens te vinden zijn binnen de App's.

Dus de PMR 446 heeft voldoende aan de kleine spriet die erop zit, ondanks het vermogen.
Goed te weten :)

Als ik nu die spriet op mn topkoffer monteer (is kunststof), pakt de antenne dan zijn massa van de portofoon via de antennekabel? Of gaat dat niet werken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jun 2017 09:47 
Member

white schreef:
Onze PMR's gaan ook wel verder, maar dat is in de praktijk vrijwel nooit nodig.
Het gaat me feitelijk om de helderheid van het geluid.
Ik begreep al dat ik dan beter kan overstappen naar de LPD frequenties, maar dan ga je echt weing vermogen gebruiken.

Als het bereik van de portofoons toereikend is, dan vraag ik mij af waarom dat je dan iets met de antenne
gaat doen? Als het audio niet doorkomt dan denk ik dat je eerder eens moet gaan kijken bij de headset
die je gebruikt. Wellicht kun je daar iets instellen dat de audiokwaliteit verbeterd.
Ik ken een radioamateur die een bluetooth headset op de motor gebruikt.
Als hij de microfoon op automatisch volume zet, dan gaat de electronica zo hard versterken
dat de achtergrondgeluiden alles overstemd. Toen hij zijn headset handmatig had ingesteld klonk het beter.

Het bereik van LPD is beperkter dan PMR, ik denk dat de keuze voor PMR de betere optie is.

white schreef:
Jij hebt het over een PTT knop bij gebruik van die App, dat was feitelijk mijn eerste gedachte: hoe gaat dat werken??
Mijn PTT knop zit via de Alan PMR aangesloten op mijn Beahr intercom, die krijg ik nooit geschakelt met een App op de telefoon.

Ik ga ervan uit dat als je een oortje gebruikt,
dat je dan de knop kunt gebruiken
als PTT die je normaal gebruikt om een gesprek aan te nemen.
Maar dat is een aanname van mij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jun 2017 11:48 
Member

De Pmr loopt zoals aangegeven via een headset en intercomsysteem van Baehr.
Deze zijn geroemd om hun geluidskwaliteit, en dat mag ik wel beamen.
Daaroverheen lopen ook mijn Ipod, Carkit, Navigatie, en radio, werkt allemaal prima met een zeer goed en helder geluid.
Daarbij staat het uitgangsvermogen van de Baehr maar op een procentje of 30.
Zet ik die hoger krijg ik wat last van ruis, ondanks de galvanische ontkopplingen en ontstoorders die gebruikt zijn.

Waar we last van hebben is dat de verbinding wel eens niet direct oppakt, of wegvalt tussendoor.
Ook moet je echt luisteren, wil je horen wat er gezegd word.
Dat klinkt logisch natuurlijk, maar ik las al ergens (zoals ik eerde aangaf) dat LDP een betere en heldere geluidskwaliteit zou hebben.
Daarbij werd ook aangegeven dat de kwaliteit van het geluid bij PMR minder is, en dat je dus echt moet "leren" luisteren naar de communicatie.

Kom ik weer terug op het feit dat LDP op een lager vermogen zend, waarbij ik verwacht dat de kwaliteit in de bergen nog minder word.

Inmiddels heb ik begrepen dat het wegvallen, of te laat oppakken van het indrukken van de PTT knop veroorzaakt kan worden door het gebruik van ctcss.
DIe hebben we net ingesteld omdat je anders alle babyfoons, en andere ongein meekrijgt, dat wil je echt niet als je door de bebouwde kom rijd.
Oplossing zou wellicht zijn PTT knop indrukken en even wachten voor je gaat spreken.

Maar goed, ik zou het gewoon eens willen proberen zoals omschreven.
Kabeltje tussen de PMR en de antenne (cm of 20), en de antenne op de topkoffer monteren.
Ik vind alleen nergens of het technisch mogelijk is?

Als ik al lees dat het 2mm inkorten van een externe antenne (afstelling) zoveel invoed heeft op de sw waarde en het zendvermogen, wat doet het gebruik van die 20cm kabel dan aan de afstelling?
Daarnaast vraag ik me dan nog af of de antenne op die manier zijn massa van de portofoon krijgt via de kabel.
Uiteraard moet er dan ook nog een voetje verkrijgbaar zijn waar de spriet inpast :roll:

Misschien binnenkort maar eens met de motor wat speciaalzaken afrijden om te kijken wat er mogelijk zou zijn, al begreep ik al dat dit dusdanig specifiek is dat slechts weinig mensen hieraan durven te beginnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jun 2017 14:04 
Member

white schreef:
Waar we last van hebben is dat de verbinding wel eens niet direct oppakt, of wegvalt tussendoor.
Ook moet je echt luisteren, wil je horen wat er gezegd word.
Dat klinkt logisch natuurlijk, maar ik las al ergens (zoals ik eerde aangaf) dat LDP een betere en heldere geluidskwaliteit zou hebben.
Daarbij werd ook aangegeven dat de kwaliteit van het geluid bij PMR minder is, en dat je dus echt moet "leren" luisteren naar de communicatie.

Ik zou niet weten wat het verschil is tussen PMR en LPD,
anders dan de gebruikte frequentie en het uitgangsvermogen.
white schreef:
Inmiddels heb ik begrepen dat het wegvallen, of te laat oppakken van het indrukken van de PTT knop veroorzaakt kan worden door het gebruik van ctcss.
DIe hebben we net ingesteld omdat je anders alle babyfoons, en andere ongein meekrijgt, dat wil je echt niet als je door de bebouwde kom rijd.
Oplossing zou wellicht zijn PTT knop indrukken en even wachten voor je gaat spreken.

De subtoon decoder reageert over het algemeen wel snel.
Maar wellicht heb je gemerkt dat je PMR portofoons over het algemeen lang functioneren met één set
batterijen. Dat komt door de 'save' functie die er op zit.
Dat wilt zeggen dat als je op ontvangst staat, na een paar seconden de 'save' functie activeert.
De ontvanger controleert dan periodiek of de frequentie in gebruik is.
Bijvoorbeeld met een interval van 3 seconden..
Hij schakelt dan de ontvanger elke 3 seconden even in om activiteit waar te nemen.
3 seconden lang is de ontvanger uit, waardoor je batterij langer meegaat.
Daarom duurt het langer voordat je geluid hoort.
Hele korte uitzendingen kun je hierdoor zelfs missen.
Het beste kun je gewoon afspreken om éérst de PTT in te drukken,
even een paar tellen te wachten, en dan pas te spreken.
white schreef:
Maar goed, ik zou het gewoon eens willen proberen zoals omschreven.
Kabeltje tussen de PMR en de antenne (cm of 20), en de antenne op de topkoffer monteren.
Ik vind alleen nergens of het technisch mogelijk is?

<<KNIP>>
white schreef:
Misschien binnenkort maar eens met de motor wat speciaalzaken afrijden om te kijken wat er mogelijk zou zijn, al begreep ik al dat dit dusdanig specifiek is dat slechts weinig mensen hieraan durven te beginnen.

Volgens de type goedkeuring van een PMR toestel moet de antenne vast aan het toestel zitten
(mag niet afneembaar/demontabel zijn).
Door het aanpassen van het toestel (antenne afneembaar maken) vervalt de type goedkeuring
en mag je het toestel niet meer gebruiken.
Het probleem is dat je hiermee in Nederland een economisch delict pleegt.
Dit is een misdrijf, en de boete kan oplopen tot EUR 30.000,-
Degene die je hieraan meehelpt, is medeplichtig tot het plegen van een misdrijf.
Het medeplichtig zijn aan een misdrijf is ook strafbaar gesteld in Nederland.
Ik denk dat er ook een groot deel van de mensen zijn die hun vingers hier niet aan willen branden.
Er is wel een PMR set op de markt (goedgekeurd) met een antenne.
De coaxkabel zit vast aan het toestel en aan de antenne, en het geheel kan niet losgekoppeld worden van elkaar.
Wellicht dat dit een optie is? De antenne is echter een magneetvoet.
Je zou dan iets van metaal op je topkoffer moeten monteren waar de magneet op past.
Zoek maar eens op Midland GB1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jun 2017 14:37 
Member

pb1sam schreef:
Volgens de type goedkeuring van een PMR toestel moet de antenne vast aan het toestel zitten
(mag niet afneembaar/demontabel zijn).
Door het aanpassen van het toestel (antenne afneembaar maken) vervalt de type goedkeuring
en mag je het toestel niet meer gebruiken.

Bovenstaande klopt dus niet helemaal, al is er altijd veel verwarring over.
De Midland HP450 heeft een afneembare antenne, en gewoon een typegoedkeuring.
Wat wel klopt, is dat er geen andere antenne op geplaats/aangesloten mag worden.
Indien de antenne defect zou gaan, kun je gewoon een andere (wel exact dezelfde) bestellen en plaatsen.
Er zijn wel meerdere PMR met een afneembare antenne met typegoedkeuring, die op geen enkel vlak strafbaar gesteld kunnen worden zolang ze niet gemodificeerd worden.
Maar goed, we verzanden op deze manier weer in het welles/nietes verhaal.

Ik begrijp je redenatie, en die respecteer ik uiteraard.

De door jou genoemde Midland GB1 is niet echt een optie op de motor, dan zou ik eerder gaan voor de Wintec MR-200 (heeft overigens ook een losse antenne) die verkocht word door JBE.
Nadeel is dan weer dat deze alleen de PMR kanalen kent zonder de ctcss.
Dan zit je weer met de babyfoons etc.
Daarnaast heb ik hier al een 2 Midlands HP450 staan, dat was een behoorlijke investering, om dan nu 2 nieuwe systemen te kopen...

Jouw opmerking over die save mode is een goede, daar was ik niet van op de hoogte, dat gaan we dus uitproberen.
Kan zijn dat daar veel ongemak mee weg te halen is.

Ik ben een stuk wijzer in ieder geval, bedankt zover voor je inbreng :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]