Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 24 apr 2017 22:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gateway op TK-3101?
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2006 22:57 
Member

Hoi Gatewayers,

Dit weekend heb ik een beetje zitten sleutelen aan een pmr gateway. Het werkt wel alleen is het vrij lastig om de goede audio sterkte in te stellen, zowel voor speaker als mic. Met de print ertussen krijg ik het beste resultaat maar nog zeker niet optimaal. Een extra toontje bij de draaggolf (ik gebruik nog geen externe voeding) en een te zachte modulatie (porto zenden) is het resultaat. Een beetje geklooi dus. Heeft iemand al een TK-3101 gateway draaien en kan wat ervaringen met me delen? Ik overweeg een potentiometer aan het schema toe te voegen om de modulatie sterkte te kunnen regelen. Op de PC staat alles (vol) al op max.

Overigens is een KPO1000 naar me onderweg. Werkt deze wel goed met de vermelde print zonder dat ik aanpassingen moet doen?

Daarnaast zou ik ook af willen van de PMR->PC VOX, is er een schema beschikbaar waar ik dat mee kan doen?

Scott.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2006 23:36 
Member

Beste Scott,

ik heb je inderdaad horen klooien om het zo even te noemen.

opzich was naa rmijn mening je modulatie goed hoor. ik weet niet hoe het aan de andere kant was (de ether in) maar hou er rekening mee dat je volume omhoog moet staan (master & wave)
en eventueel om spookdoorgangen te voorkomen kun je de vox wat minder gevoelig zetten.

voor het PMR>PC vox is een hardware matige vox, tot nu toe heeft alleen edwin dit, en ik ben ook op zoek naar iemand die het voor me kan maken (ben zelf niet technisch)

mischien dat edwin hier wat tekeningen/ schema's kan neerzetten (oid)

Chatjozef

Stephan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 12:49 
Member

Heb de TK3101 wel een paar maanden als gateway draaiend gehad, maar destijds nog met wat soldeerwerk op de print zelf (de porto stond half open met diverse draden eruit). Dat was geen optimale situatie dus de 3101 staat nu weer gewoon netjes in z'n behuizing als losse porto.
Op zich werkte het prima. Goed geluid, goed bereik, maar de 1 minuut zendtijd zinde mij niet (en ik had de kabel en software niet om hem te programmeren).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 13:53 
Moderator

CpKurk schreef:
Heb de TK3101 wel een paar maanden als gateway draaiend gehad, maar destijds nog met wat soldeerwerk op de print zelf (de porto stond half open met diverse draden eruit). Dat was geen optimale situatie dus de 3101 staat nu weer gewoon netjes in z'n behuizing als losse porto.
Op zich werkte het prima. Goed geluid, goed bereik, maar de 1 minuut zendtijd zinde mij niet (en ik had de kabel en software niet om hem te programmeren).

Ik heb zowel de kabel als de software, als je wat gedaan wilt hebben geef je maar een gil.
De 60 sec TOT (time out timer) zit er echter niet voor niets in, het blijft een portofoon en die vinden het niet leuk als ze lang achter elkaar moeten zenden ivm koeling van de zender...
Als ik het vragen mag, wat moest je solderen, kon het niet via de speaker/mic ingang?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 17:27 
Member

Nou dat was in de tijd dat ik nog niet zo goed wist hoe die portofoon nou werkte. Ik kreeg het toen niet voor elkaar met de mic ingang en speaker uitgang :oops:

Het alternatief is dan om wat te gaan solderen. Dus dan soldeer je het speakertje los en sluit daar 2 draadjes aan naar de pc, je soldeert 2 draadjes aan de microfoon en 2 draadjes aan de PTT knop (die je dan dus kan bedienen met de compoort schakeling) en voila, een werkende gateway. Maar het was verre van optimaal. Regelmatig kon ik de boel weer opnieuw gaan zitten solderen als er een kat op de vensterbank had gelopen (waar toevallig ook de porto stond) :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 20:44 
Member

Inmiddels ben ik weer een half avondje verder en is het toch gelukt. Ik was lang in de overtuiging dat ik die print nodig had maar dat hoeft dus niet omdat de PTT van de TK-3101 prima met de compoort is te schakelen. De zachte modulatie kwam omdat ik een verkeerd draadje gebruikte :oops:.

Ik doe het dus wel via de mic/sp aansluiting met een officieel kenwood stekkertje (van een oude headset) en dat was dus inderdaad even uitzoeken.

Het enige probleem was nog een soort ruis en toontje tijdens het zenden van de porto, de modulatie was gewoon niet zuiver. Dat bleek van de compoort te komen en dat heb ik opgelost door een diode 1N4148 te plaatsen tussen PIN4 en PIN5 op de 9-polige RS232 plug met het streepje van de diode op de aarde.

De aansluitingen van de officiële kenwood stekker zijn trouwens:
Bruin(of koper) = aarde
Rood = Speaker -> naar PC line-in
Wit = Mic -> naar PC speaker-out
Zwart = PTT -> naar RS232

Er is nog een blauwe en gele draad maar die gebruik je niet, met een van die had ik dus de zachte modulatie.

Nu nog even een goede gestabiliseerde voeding eraan hangen en het is voorlopig klaar. Het bereik is nog verre van optimaal, ik zit midden in een apartementencomplex en ik kan niets op het dak plaatsen. Moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga oplossen.

Die 60 seconde timeout van het zenden is trouwens niet bedoeld om te voorkomen dat de porto wordt opgeblazen omdat het te warm zou worden maar om het onbedoeld zenden te stoppen (vanuit het handtasje van je vriendin bijvoorbeeld), vandaar die harde beep na 60 sec. De eindtor van de TK-3101 kan tot 5,5 watt zenden dus van dat half wattje gaat hij echt niet blozen hoor.

Ik zal de timeout op 3 of 4 minuten zetten want wie na die tijd nog de mic vast heeft lult echt teveel, toch?

Voor een geheel VOX-loze gateway sta ik trouwens nog steeds open. Ik kan wel zelf wat gaan verzinnen, ben redelijk technisch maar het is allemaal zo lang geleden dat ik toch eerst weer even de boeken in moet. Mijn specialiteit is eigenlijk software-ontwikkeling.

Laatst bijgewerkt door Scott op 08 mei 2006 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 22:12 
Member

ontwikkELing :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 mei 2006 22:21 
Member

als je gewoon op "wijzig"drukt kan je dit zelf aanpassen :)

Stephan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gateway op TK-3101?
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 nov 2011 23:03 
Member

Kan die Time out Timer aangepast worden van die TK-3101 ???

Martijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gateway op TK-3101?
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 nov 2011 12:31 
Member

DoDiGaN schreef:
Kan die Time out Timer aangepast worden van die TK-3101 ???

Martijn

Heb het nog niet kunnen testen maar in de software voor de TK-3101 is dat Time Out Timer aan te passen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]