Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 19 okt 2017 11:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 maart 2012 00:23 
Member

Pseudo voice :) ala fldigi's pseudo fsk/cw
Goed idee.

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 maart 2012 01:32 
Member

Eigenlijk zoiets als dit, maar dan met afzonderlijk linker en rechter kanaal gebruiken:
http://www.pi4raz.nl/images/stories/tec ... layout.JPG

Deze schakeling is bedoeld voor APRS mbv de Andoid telefoon. (APRSdroid) Wil ik ook gaan knutselen voor de condor, dus wordt een 2 in 1 project.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 jun 2012 00:44 
Member

ik ben ook bezig met een met kastje voor de trx. en omdat ik 15 jaar niks meer
aan de hobby had gedaan kwam ik gelijk tegen het volgende probleem aan.
mijn laptop heeft geen seriele poort. dus heb daar eens een oplossing voor
proberen te vinden. de goedkoopste kwam ik tegen bij dealextreme. voor tussen de 3.00 en 3.50 euro een kant en klare product. werkt goed en je hebt ook de
dtr en dcr lijnen. zowaar, wel met weerstandje en de til111 kan ik mijn set trx'en
op de acc2 poort (kenwood-ts690s). maar nu nog mijn trx de prequentie on laten stellen via de seriele poort van de set. ja kant en klaar (if-232c) is leuk. maar ik had al een usb-seriele stick en die is 5V. hiervoor kun je idd de usb-serieel converter nemen van arduino. ware het niet dat deze niet alle connecties op de pennen heeft zitten. dus je moet een los draadje gaan solderen op de chip voor bv. de dtr. buiten dat, vrij prijzig omdat de verzendkosten net zo duur zijn al het printje met chip zelf.
maar je kunt wel de txd en rxd herprogrammeren omdat je deze inverted nodig hebt.
het alternatief is de usb-seriele print van sparkfun. is een breakout board met ook weer de ft232rl chip. alleen is het weer net zo duur. dus blijf ik maar bij mijn usb-serieel stick van 3,- euro. in principe kan ik ze aansturen met de til111 alleen weer dat de trx en rxd inverted moeten zijn. twijfelde eerst of ik een 7404 moest nemen.
maar verder kijkend in het bakje kwam ik nog tegen de hef4050 en de 4069. dit zijn zg. buffers, en die kijken niet op een voltje te weinig, 3.3v sdcard<->5v arduino (ook voor het geval ik een echte seriele poort wil aansluiten) heb het nu globaal op papier staan met het principe van de if-232c converter. kan pas volgende week verder solderen. maar wilde de info alvast delen. nog ff wachten op de audio3D-stick want dan kan ik ook de audio via de usb laten lopen.

laptop>--<usb.hub>--+<usb.ser>---<buffer>---<opto>---<trx>
+<audio>----<1:1>----------------<trx>

maar om ontopic te blijven. voor gemiddeld 3,- heb je een prima usb->ser stick

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2013 21:55 
Member

heb je het schema nog anders heb ik dat nog wel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 nov 2013 18:24 
Member

Onlangs weer vol op met elektronica aan de slag gegaan (met name microcontrollers om precies te zijn).
Ik zag onlangs een software-implementatie van het USB 1.1 protocol dat op verschillende µC van Atmel werkt, waaronder de vrij goedkope ATtiny85.
Vandaag heb ik even een simpel printje ontworpen waarmee ik wat prototyping kan gedaan en deze, samen met enkele onderdelen, besteld vanuit de US en China.

Wat dit met dit topic te maken heeft?
Nou, ik ga proberen een nieuwe USB interface te ontwerpen die qua onderdelen ook erg betaalbaar is.
Het mooiste zou zijn als de interface nog steeds als een COM-poort functioneert (vanuit het besturingssysteem gezien), maar ik lees her en der dat dit niet echt gemakkelijk is (er zijn dan drivers nodig).

Er is echter ook een optie om er een Human Interface Device (HID) van te maken en dat zou betekenen dat het zelfs zou kunnen werken met generieke drivers die al bij Windows / Mac / Linux zitten (oftewel, "zonder" driver).
Dat betekent helaas wel dat de software van FRN er voor aangepast zou moeten worden.
Maar goed.. eerst maar eens een prototype maken! ;)

personal website - embedded RoIP client

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 nov 2013 21:36 
Member

Even een korte update:
Ik heb vandaag nog wat online research gedaan en een schema gemaakt voor een prototype (zal ik binnenkort online plaatsen).
De kosten zouden nu uitkomen op ongeveer 3,65 USD (ongeveer €2.70) voor alle onderdelen en de PCB, mits de onderdelen in bulk ingekocht worden (dus met 100 of 200 stuks per onderdeel).

Ik heb overigens ook naar een standaard USB-to-serial IC gekeken, namelijk de PL2303HX.
Deze kost minder dan €0.50, maar de ervaringen met de drivers daarvan zijn wisselend.
Natuurlijk zijn er dan ook wat extra componenten nodig (kristal, condensatoren, optocoupler etc.).
De totaalprijs zal dan dus misschien iets lager zijn, maar de ruzie die velen hebben met de drivers, schrikt mij een beetje af.

Wellicht dat ik binnenkort maar een los topic moet maken om over dit projectje te lullen.. :lol:

Edit
Voor degenen die van plaatjes houden, hier even een render van mijn prototyping printje.
Zoals je ziet gebruik ik, mede om kosten te drukken, de pcb tevens als USB connector (de 4 pads aan de linkerzijde boven op).
Ik ga even kijken hoe goed dit werkt, aangezien ik voor de interface toch een nieuwe PCB maak en ik dan altijd nog voor een USB chassis connector of kabel kan gaan.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 10:24 
Member

Arno schreef:
Ik zag onlangs een software-implementatie van het USB 1.1 protocol dat op verschillende µC van Atmel werkt, waaronder de vrij goedkope ATtiny85.

Interessante ontwikkeling! Heb je een link voor me?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 10:52 
Member

Discriminator schreef:
Interessante ontwikkeling! Heb je een link voor me?

Meer informatie over V-USB vind je hier:
http://www.obdev.at/vusb/

Inmiddels heb ik ook een tweetal Trinkets ontvangen van Adafruit, die gebruiken V-USB onder andere in hun bootloader, zodat je ze zonder ISP kunt programmeren:

Helaas zijn die libraries nog niet zo stabiel op bepaalde besturingssystemen, maar de libraries van Digispark werken ook en daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
Als ik binnenkort eindelijk eens m'n optocouplers binnen krijg, dan zal ik eens wat gaan experimenteren met Trinket (aangezien het vast nog wel langer duurt voordat ik de PCB's + componenten binnen heb).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 11:11 
Member

Arno schreef:
Meer informatie over V-USB vind je hier:
http://www.obdev.at/vusb/

Dank je, ziet er goed uit 8-) Ik ga me er eens in verdiepen. Ben op zoek naar een USB-oplossing voor mijn RS232-interface. Dat kan natuurlijk met een FT232R, FT230X of een soortgelijk IC, maar voor de zelfbouwers geef ik voorkeur aan een oplossing met DIL-IC's.

-Rene

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 11:32 
Member

Discriminator schreef:
Ben op zoek naar een USB-oplossing voor mijn RS232-interface.

Als je echt een seriële poort "converter" wil maken, dan kun je misschien wel beter voor een kant en klare oplossing gaan.
Mocht je het echt zelf willen gaan maken, dan kun je eens kijken naar de mega AVR serie van Atmel.
Naar mijn weten hebben zo'n beetje alle ATmega IC's ingebouwde ondersteuning voor seriële communicatie, in tegenstelling tot de ATtiny's die dat niet hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]