Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 19 okt 2018 02:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Budget WiFi oplossing
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 nov 2008 19:03 
Site Admin

Voor een jongerenvereniging zoek ik een zo goedkoop mogelijke manier om een draadloze internetverbinding te verzorgen.

Probleem is dat het eigenlijk niets mag kosten.

Een lid heeft een WiFi USB stickje op de kop getikt bij zijn werkgever.

ik heb dit stickje open gesloopt en tref daar een antenneaansluiting aan. (die normaal zat ingeblikt)

http://i38.tinypic.com/33jn892.jpg

Mijn vraag is wat voor type connector heb ik daarvoor nodig en waar haal ik deze zo goedkoop mogelijk?

Vanaf daar wil ik een kort stukje coax verbinden met een nog te bouwen bi-quad antenne. De printplaat die als reflector moet dienen heb ik al, die heb ik begin dit jaar goedkoop kunnen krijgen op de beurs in Rosmalen. Wat rest is de antenne zelf, kan ik daar installatiedraad voor gebruiken of moet ik het stuggere lasdraad voor gebruiken?

Veel ontwerpen van bi-quad antennes gaan uit van een N-connector-bus in de printplaat, maar ik wil het liefst de coax rechtstreeks aansluiten, omdat dit kosten bespaard. (om en nabij de 10 centimeter kabel) Heeft iemand een bruikbaar ontwerp?

Het geheel wil ik in een grijze PVC afvoerbuis met doppen aan weerszijden bouwen die we via een lid die ook loodgieter is kunnen krijgen. De antenne moet het (platte) dak op.

In plaats van een lange coax kabel met bijbehorende verliezen, wil ik gebruik gaan maken van een USB verlengkabel die ik voor een paar euro bij Action heb gekocht. Die kabel vlak voor de female connector afknippen en voorzien van RJ45 stekkers met een krimptang die ik reeds in bezit heb. Vervolgens moet het lange stuk (met de male connector) door de muur naar buiten en door een gaatje in de PVC buis. Als het open kabeleinde door de muur en de buis is gestoken, voorzie ik deze ook van een RJ45 stekker en verbind ik de twee stekkers met een koppelstukje.

Tips om de kabelinvoer in de buis waterdicht te maken zijn ook welkom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 nov 2008 19:10 
Member

Ik zou die ingeblikte connector niet gebruiken, maar er direct een dun teflon coax kabeltje voor in de plaats solderen. Het is overigens een Hirose U.FL uit m'n hoofd... Dat zijn meer test aansluitingen dan dat ze bedoeld zijn als betrouwbare stekker-verbinding.

De mantel van de dunne coax strip je aan het eind waar de antenne komt. Vertinnen, en solderen aan de reflector van je biquad antenne. Zoiets als hier: http://pe2er.nl/biquad/SIDE2.gif (Zit op de tekening nog een messing buisje omheen voor de stevigheid, maar dit is niet echt noodzakelijk...). Volledige bouwbeschrijving vind je op http://pe2er.nl/biquad/ :)

De 'quad biloop' aan het eind van deze pagina is zo opgebouwd. Als je de fotogoed bekijkt, kan je dat nog net zien.

Erwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 nov 2008 19:43 
Member

De kabelinvoer zou je met een wurgwartel waterdicht kunnen maken.
Houd er rekening mee dat een usb-kabel niet heel lang mag zijn, en extra stekkers geven extra weerstand. De antennekabel moet je helemaal zo kort mogelijk houden, maar dat heb je al in je ontwerp verwerkt.
Voor de kabel aansluiting zou je misschien een stipje in het midden van de print kunnen isoleren van de rest van de printplaat, zodat je hierop de kabel en de ene poot van de straler kunt solderen.

Maar er komen vast nog veel meer sugesties hieronder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 nov 2008 20:58 
Member

Volgens mij heeft een pvs pijp veel invloed op de antenne omdat in pvc koolstof zit.
De heb ik zelf ervaren toen ik een ant. in een pvc pijp wou maken zodra de pijp er over zat schoot de swr omhoog en de resonatie freq. schoof een stuk op .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 09:20 
Member

Remon schreef:
Wat rest is de antenne zelf, kan ik daar installatiedraad voor gebruiken of moet ik het stuggere lasdraad voor gebruiken?

Gewoon 2,5mm^2 installatiedraad voldoet uitstekend.
Remon schreef:
Het geheel wil ik in een grijze PVC afvoerbuis met doppen aan weerszijden bouwen die we via een lid die ook loodgieter is kunnen krijgen. De antenne moet het (platte) dak op.

Zoals al eerder opgemerkt; grijze PVC dempt behoorlijk op 2.4GHz. Je kunt beter een doorzichtig plastic doosje bij de Xenos halen, dat werkt prima :)
Remon schreef:
In plaats van een lange coax kabel met bijbehorende verliezen, wil ik gebruik gaan maken van een USB verlengkabel die ik voor een paar euro bij Action heb gekocht. Die kabel vlak voor de female connector afknippen en voorzien van RJ45 stekkers met een krimptang die ik reeds in bezit heb. Vervolgens moet het lange stuk (met de male connector) door de muur naar buiten en door een gaatje in de PVC buis. Als het open kabeleinde door de muur en de buis is gestoken, voorzie ik deze ook van een RJ45 stekker en verbind ik de twee stekkers met een koppelstukje.

De maximum lengte van een USB kabel is 5 meter. Ik heb echter al problemen gehad bij lengten van 1m. De ene computer is daar gevoeliger voor dan de ander. Mijn ervaring is dat vooral laptops 'last' hebben van lange kabels en de adapter niet meer herkennen.

Wees overigens voorzichtig met gebruik van niet-standaard pluggen - een foutje is zo gemaakt bij het aansluiten...
Remon schreef:
Tips om de kabelinvoer in de buis waterdicht te maken zijn ook welkom.

Een wartel met siliconen-kit werkt prima.

Zie ook deze pagina's voor meer inspiratie:
http://pe2er.nl/biquadusb/index.htm
http://forum.wirelessnederland.nl/viewtopic.php?t=4893

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 18:26 
Site Admin

Zo'n magnetrondoosje, breekt dat op ten duur niet door weersinvloeden? Het moet een permanente oplossing worden en het liefst ook zo verdekt/onopvallend mogelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 18:33 
Member

Zet het doosje in de magnetron, blijft het koud, dan heeft het vrij weinig weerstand.
wordt het warm, veel weerstand

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 18:42 
Member

Iemand al een oplossing voor het verbinden met de pc probleem? Want die usb verbinding mag nooit langer worden dan 5 meter. Of er moet al een versterker tussen komen.
Maar goed dat gaat weer geld kosten ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 18:46 
Site Admin

We hebben eerst geprobeerd het stickje en verschillende hoeken van het gebouw te hangen. Dit met een unpowered USB hubje en twee maal een verlengkabel van 2 meter... Dit werkte gewoon goed, alleen waren de signalen iets te zwak. (even zwak als met 1 meter kabel)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 nov 2008 19:21 
Member

Als het werkt, dan werkt het. Het signaal en de snelheid zullen gelijk blijven.
Het kan alleen zijn dat de computer het sticky soms niet meer ziet. Dit zou je gewoon moeten testen. De grootste werkende lengte kabel zul je krijgen door de kabel uit één stuk te maken, dus geen verlengkabels aan elkaar knopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]