Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 30 sep 2014 20:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: discone antenne ervaring
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 mei 2010 07:46 
Member

Hey mensen!

Iemand ervaring met deze antenne's?
Ik luister vooral naar 2 en 70 en naar luchtvaart.

Hoe is de ontvangst van dit soort antenne's?

reden dat ik het vraag is dat ik er gister 1 heb gekregen van een lokaal amateur.
Hij heeft er altijd veel plezier van gehad met zijn scannertje.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 04 mei 2010 15:01 
Member

Zie dit topic.
Welke ontvanger/scanner wil je gaan gebruiken ?
Welke discone heb je gekregen en wat voor connector zit er aan ?
Welke coax wil je gebruiken en waar wil je de antenne plaatsen ?

-Ed

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 04 mei 2010 16:55 
Member

Ik heb al aardig wat discones versleten.

Vroeguh had ik een discone die goed werkte tot 250 Mhz., daarna was de ontvangst waardeloos. Maar ik heb ook een discone van Diamond gehad en die was niet alleen mechanisch zeer degelijk, maar ook RX tot 500 Mhz. was erg goed (zenden ging overigens ook goed).

Nou heb je nog geen antwoord op je vraag :D maar met een beetje geluk heb je een goede discone die goed werkt tot 500 Mhz.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 06 mei 2010 08:09 
Member

Gister heb ik de discone geplaatst en aangesloten....wat een ontvangst op de luchtvaart!
Normaal hoor ik een dikke laag ruis door mijn signaal, maar nu was alles kraakhelder en goed te verstaan.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2010 00:30 
Member

Jeroen schreef:
Gister heb ik de discone geplaatst en aangesloten....wat een ontvangst op de luchtvaart!
Normaal hoor ik een dikke laag ruis door mijn signaal, maar nu was alles kraakhelder en goed te verstaan.

Beetje kortaf en geen antwoorden op de vragen :?:
Met wat meer details kunnen medeforummers ook profiteren van jouw ervaringen.

-Ed

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2010 22:45 
Member

de discone is aangesloten met pakweg 5m rg58 kabel op een aor ar-2002 ontvanger.
Hij staat op zolder IN HUIS.
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van wat voor een discone het precies is zodat jullie weten wat voor een discone het precies is.
Ook de repeater meppel duik met 30 over 9 op de scanner op (gemeten met een externe signaalmeter).

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 24 jun 2010 16:40 
Member

Heb zelf een tweetal discoon antennes gehad. Een diamond d130n en een icom ah-7000.

De diamond staat nu bij mijn maat op het dak en gebruikt hem voor ontvangst en zenden op 2 en 70.

De icom heeft tot voor kort bij mij gestaan en is vervangen door een diamond x300n

De antenne's werken prima zowel voor ontvangst als voor zenden, echter het is geen super antenne. Mooi breedbandig, maar daardoor compromies.

Begin echter met een goede basis. Koop om te beginnen een goed stuk kabel ecoflex10 is het minimum en als je hoger in freq. gaat neem exoflex15. Knutsel hieraan een paar goede pluggen en doe dit volgens de voorschriften. Het is even een investering, maar hiervan heb je dagelijks profijt. Ga je later van antenne veranderen, dan blijf je die kabel gebruiken. Zorg er ook voor dat de antenne mooi vrij hangt.

Het verschil bij mij was enorm. eerst een testopstelling met rg58, die had ik tenslotte liggen, en later vast opgesteld met ecoflex15. staat op dezelfde plaats (bij mijn maat op de nok van het dak en net vrij). Met rg58 kregen we apeldoorn niet open (ede op 1 watt) en met de ecoflex15 ruisvrij erover heen (ook ede 1 watt) dit alles op vhf, kun je zelf wel bedenken wat het verschil gaat worden op 70 of zelf nog hogere freq.

Oja mischien ook nog intressant, het ging om nog geen 7 meter kabel

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2010 01:41 
Member

Wij maken ook gebruik van twee discones (Diamond D-130d) en deze antennes bevallen ons prima. Zijn mooi "breedbandig" (als je van alles wat wil luisteren met je scanner bijv.). Onze antennes staan op circa 11 meter hoogte. Aan de antennes hebben ongeveer 16 meter Aircell.

Mocht je voorkeur hebben voor een bepaalde "soort" communicatie, bijv. marifonie dan kun je beter kiezen voor een specifieke antenne. In het geval van de marifoonband zal het dus een marifoonantenne worden. Zelf gebruiken wij ook nog een Comrod marifoonantenne en een Diamond D-777 voor de luchtvaartfrequenties.

Even iets anders: vorige week was er nogal wat rijpvorming en daardoor raakten de antennes ook bedekt met een laagje ijs. Ik heb niet echt kunnen testen wat de invloed op de ontvangst was, maar het zag er in ieder geval mooi uit:

Afbeelding

Kijk op Scannernet.nl voor Live Scanner, Live AIS en nog veel meer....

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2010 20:39 
Member

Ik zou gaan voor een diamond X-50 of X-200 .Heb ik betere ervaring mee dan een discone .

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2010 22:50 
Member

Heb nu ook een diamond x300n staan (in de schuur en tijdelijk buiten gebruik). Werkt beter, maar veel smalbandiger als de discone.

Werk op het moment met zelfbouw popovic vhf/uhf dipooltje die erg goed presteerd en een zelfbouw 1/4 golf gp voor VHF die het ok erg goed doet. Er komt nog een klein katrein uhf staafje bij.

Zelfbouw en experimenteren is de hobby. Leuk en alles van rvs. Bij mij is de antenne onopvallend voor de buurt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur