Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 01 sep 2014 08:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jul 2012 07:43 
Member

@ Gert Jan: Bedankt voor de toelichting. Ik heb het spul ook via Marktplaats gekocht. Het lijkt me niet nodig om de verkoper hier aan de schandpaal te nagelen. Wat de kosten betreft, dat valt reuze mee. Het was een kwestie van een paar tientjes. Van de hand doen lijkt me ook geen optie, omdat ik dan iemand anders met hetzelfde probleem opzadel. Zo zit ik niet in elkaar. Ik beschouw het maar als leergeld. Ze blijven dus lekker op de plank liggen, of is dat ook illegaal?

@ elsinga: Bedankt voor de tip. Hiervoor geldt dat je nieuw minimaal 4 x € 120,- kwijt bent. Ze worden veel aangeboden op Marktplaats, maar dan moet je het hele land afstruinen en is het maar afwachten wat je in huis haalt... Het mooiste zou zijn om in één koop vier tweedehandsjes aan te schaffen, of te lenen/huren. Iemand suggesties?

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jul 2012 09:13 
Member

Hoi,

Het enige dat je legaal kunt gebruiken in de meeste landen van Europa is
PMR en 27MC.
Het zijn beide toepassingen die een beperkte reikwijdte hebben,
of je zou ze moeten modificeren, maar dat maakt het gebruik ervan weer illegaal.
In Nederland kom je er misschien mee weg met een boete,
maar in het buitenland kunnen ze best wel vervelend doen.
Rij je allemaal achter elkaar in konvooi, dan zou het bereik waarschijnlijk ruim voldoende
zijn van PMR/27MC, maar als iemand buiten het konvooi terecht komt (weg kwijt),
dan is het snel gedaan met de pret.
Een andere, legale oplossing, is er helaas niet.
Je kunt je ook afvragen hoe vaak het voorkomt dat iemand buiten konvooi komt...
Voor die enkele keer dat het voorkomt zou je dan ook terug kunnen vallen naar GSM..

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jul 2012 10:28 
Member

Zoals mijn voorgangers ook al aangeven, is PMR en/of 27MC de twee makkelijkste mogelijkheden. Het nadeel van een PMR portofoon is dat er geen externe antenne aan gesloten kan worden die op het dak van de auto bevestigd kan worden. Doordat je in de auto zit, is het bereik aanzienlijk kleiner.

Maar zoals pb1sam al aangeeft, wanneer je achter elkaar blijft rijden, is het prima werkbaar.

Qua bereik kom je met 27mc wel wat verder. De antenne bevindt zich buiten de auto.
Als je eens zoekt op internet kom je wel setjes tegen onder de € 100,- hoor. Zo genoemde "vakantie setjes" worden nog al eens aangeboden voor rond de €60,- compleet met een kleine plakantenne. Even een sigarettenaansteker plug aan de voedingskabel monteren, en je kan er prima mee werken in de auto.

Wellicht past dit wel binnen het budget?

Groet,
Edgar

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jul 2012 15:59 
Member

Motorwout schreef:
* portofun: Levensgevaarlijk , want kanalen zijn vaak voor vergunninghouders en hulpdiensten.
=> Voor welke kanalen geldt dat precies? En hoe zit het dan met de z.g. Privacy Codes Frequency's?

Deze frequenties zijn in Amerika voor licentievrij gebruik, maar in Europa zijn ze gewoon te huur voor bedrijven, politie, enz. De PMR band die hier in de EU vrij gebruikt mag worden valt daar weer in de amateurband. Aangezien FRS/GMRS in de 460 MHz zit, die in NL door heel veel bedrijven gebruikt worden) is de kans op storing groot. Bovendien wordt er best vaak gecontroleerd door het Agentschap Telecom, dus dat zal in Oekraïne denk ik ook wel zo zijn, door hun radiohandhaving.

Motorwout schreef:
* portofun: Midland G9 op exportwattage mag ook niet.
=> 5 watt mag dus niet. Watt mag dan wel?

Op PMR 500 Milliwatt, op LPD 10 Milliwatt en op 27 mc op FM 4 Watt.

Motorwout schreef:
* Mose: Strikt verboden in Europa.
=> Hoe moet je dat als gewone sterveling weten? Ik heb deze apparaten gewoon in Nederland gekocht (van een particulier). Wat is trouwens precies verboden? Het kopen? Het verkopen? Het in bezit hebben? Het gebruik? Dat laatste zal sowieso wel het geval zijn.

Erin handelen is verboden. Het in bezit hebben is gewoon legaal, echter als de laatste batterij het contact raakt ben je al illegaal.

Motorwout schreef:
* Mose: In Oostenrijk staat er gevangenisstraf op.
=> Hoe serieus moet ik dat nemen als je er een knipoog achter zet?

Het is geen grapje, dat heb ik ooit ergens gelezen, zo komt het alleen wat aardiger over.

Motorwout schreef:
* Gert Jan: Die bende gaat naar de piratenhoek.
=> Ik hoop dat iedereen mee blijft lezen en nuttige tips blijft geven, want mijn probleem is nog niet opgelost. Of is het schrijven over deze "bende" ook soms strafbaar? De suggestie van portofun is wel fijn, maar gaat sowieso 4 x € 100 = € 400 kosten (nieuw bij de eerste de beste webshop). Dat gaat 'm niet worden voor onze vrijwilligersclub. Dus: alle suggesties zijn welkom. Misschien is lenen of huren van een setje legale porto's wel een optie? Anyone?

Je zou daar tijdelijk een setje licentie porto's kunnen huren. Dat kost niet gek veel, en meestal huur je de licentie mee. Dan kan en mag je met 5 Watt ERP zenden. Die FRS/GMRS dingen zeggen 5 Watt, maar er wordt 5 Watt geproduceerd, er komt echter maar ongeveer 1,5 Watt uit.

Mose (Spreek uit "Moos" ;), 14 jaar.)

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jul 2012 22:35 
Moderator

Mose schreef:
Erin handelen is verboden.

Volgens Marktplaats niet..
Zie ook de diverse misleidende advertenties aldaar.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jul 2012 09:52 
Member

Klopt, tegenwoordig mag je alles in bezit hebben. Handel is dan ook niet verboden.
Maar je mag zonder vergunning geen apparatuur gebruiksklaar hebben.

Trouwens, het zal niemand verbazen dat het verschil tussen 0.5W en 5W helemaal niet zo groot is,
en dat het bereik echt geen 10km hierdoor zal toenemen.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jul 2012 10:38 
Member

Is inderdaad jammer dat er bewust gehandeld word niet goedgekeurde porto's

Zelfs de aanbieders zeggen ervaring te hebben met werkelijk haalbaar 50+ km.

Helaas voor porto onmogelijk, tenzij gebruik gemaakt van repeater.

Denk dat voor jullie toepassing normale 40 kanalen 27 mc bakkies perfect werken. Berijk van auto naar auto was in mijn geval zo'n 5 kilometer. Fm is ook goed verstaanbare modulatie. Kosten zijn ook niet zo hoog, zeker omdat het niet meer de hype is die het in de jaren 80 was.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jul 2012 16:49 
Member

Bedankt iedereen voor z'n input, tijd voor de eindconclusie.
Ik heb getwijfeld tussen 4 27 MC bakkies en 4 PMR's. 27 MC lijkt de beste keuze voor de toepassing, maar heeft ook nadelen:
* Duur in aanschaf (ca. 4 x € 80,- = € 240).
* Onhandig (moet je steeds die antenne van het dak halen, of wacht je tot "iemand anders" dat voor je doet? Waar laat je het bakkie als je het niet kan vastschroeven in een huurbusje?)

Via een oproepje kunnen we nu gebruik maken van vier 500 mW PMR's. De tijd zal leren of dit voldoet voor onze toepassing. Ik verwacht dat de achterste bus niet altijd alles zal ontvangen, maar die meldt zich dan maar bij z'n voorganger voor tekst en uitleg.

Als de geïnteresseerden even geduld hebben, zal ik begin augustus verslag uitbrengen.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jul 2012 22:49 
Moderator

Motorwout schreef:
Ik heb getwijfeld tussen 4 27 MC bakkies en 4 PMR's. 27 MC lijkt de beste keuze voor de toepassing, maar heeft ook nadelen:
* Duur in aanschaf (ca. 4 x € 80,- = € 240).
* Onhandig (moet je steeds die antenne van het dak halen, of wacht je tot "iemand anders" dat voor je doet? Waar laat je het bakkie als je het niet kan vastschroeven in een huurbusje?)

Aanschaf doet maar één keer zeer :wink:
Kleefvoet antennes kan je op elk gewenst moment van het dak halen maar let op; in sommige landen zoals Duitsland mag je ze niet (rijdend) op het dak hebben al weet ik niet hoe streng ze daar tegen buitenlandse gasten zijn.
In mijn tijd als official vroeger hadden we bij evenementen NRK mobilofoons in de eigen auto's, die zaten gemonteerd op een plankje samen met de Piker speaker en dat werkte perfect, was ook icm kleefvoet antenne, prik kwam uiteraard vanuit de sigarettenaansteker.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en wens je alvast een fijne tijd toe!

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 07 jul 2012 09:12 
Member

Gert Jan schreef:
in sommige landen zoals Duitsland mag je ze niet (rijdend) op het dak hebben al weet ik niet hoe streng ze daar tegen buitenlandse gasten zijn.

Oeps is dat zo ?? ik heb net een rit Duitsland (Friedirchshafen- die HamRAdio),Zwitserland,Liechtenstein,Oostenrijk,Zwitserland,Duitsland erop zitten.
Dus meerdere keren de grens gepasseerd met een kleefvoet op het dak en een ft897 op de bijrijders stoel (wel vast gemonteerd).
Geen enkel probleem wel wat blikken van "was dat ?" :wink:

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur