Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 16 dec 2018 08:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Antenne
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 apr 2007 00:30 
Member

Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum en heb (uiteraard) een vraag.
Ik heb me een tijd geleden laten verleiden tot de aanschaf van twee Cobra PR590 GMRS/FRS porto'tjes. Ze werken ideaal (weet dat ze illegaal zijn) maar ik zou er graag een andere antenne aanschroeven. Deze porto's hebben echter een fixed antenne. Na een korte interne inspectie bleek dit (natuurlijk) een simpele koperspoel te zijn. Graag bouw ik er nu een andere op om mijn zend en ontvangstbereik ietwat te vergroten. Welke antenne moet ik hiervoor gebruiken? Ik heb al gelezen over een kwartwatt antenne, is dit geschikt en zo ja waarom? Kan iemand mij iets meer technische informatie geven hoe het nu precies zit met de verschillende antennes en golflengten?

Vraag 2 is van een andere orde maar wellicht ook korter te beantwoorden: Op Ebay heb ik een mooie UHF transceiver gespot (een Puxing, u kent hem wel...) , er is een channelspacing van 6,25 Khz beschikbaar. Dat betekent dan toch dat ik probleemloos op de PMR-kanalen kan afstemmen? (jaja, ik weet het..."het mag niet" :roll: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 apr 2007 00:59 
Site Admin

Topic verplaatst omdat het niks van doen heeft met PMR446.

Onderwerpen over UHF portofoons en discussie over berekeningen van golflengtes passen beter in de amateurradiorubriek. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Antenne
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 apr 2007 07:43 
Member

thefedaykin schreef:
Ik heb me een tijd geleden laten verleiden tot de aanschaf van twee Cobra PR590 GMRS/FRS porto'tjes. Ze werken ideaal (weet dat ze illegaal zijn)...

Inderdaad. Zie ook deze thread. Vind het onverstandig dat je deze porto's binnen Nederland gebruikt.

thefedaykin schreef:
...maar ik zou er graag een andere antenne aanschroeven. Deze porto's hebben echter een fixed antenne. Na een korte interne inspectie bleek dit (natuurlijk) een simpele koperspoel te zijn. Graag bouw ik er nu een andere op om mijn zend en ontvangstbereik ietwat te vergroten. Welke antenne moet ik hiervoor gebruiken? Ik heb al gelezen over een kwartwatt antenne, is dit geschikt en zo ja waarom? Kan iemand mij iets meer technische informatie geven hoe het nu precies zit met de verschillende antennes en golflengten?)

In deze thread kun je een en ander lezen over verschillende antennetypen: Portofoon Antenne vergelijk. Een goed ontworpen Helical antenne (je 'koperen krul') hoeft niet onder te doen voor een kwart golf lange antenne. De crux is natuurlijk het 'goed ontworpen' deel van deze zin :D
thefedaykin schreef:
Vraag 2 is van een andere orde maar wellicht ook korter te beantwoorden: Op Ebay heb ik een mooie UHF transceiver gespot (een Puxing, u kent hem wel...) , er is een channelspacing van 6,25 Khz beschikbaar. Dat betekent dan toch dat ik probleemloos op de PMR-kanalen kan afstemmen? (jaja, ik weet het..."het mag niet" :roll: )

Ja, afstemmen zal lukken. Modulatie (frequentiezwaai) zal wat aan de harde kant zijn - 'normale' apparatuur heeft een grotere frequentiezwaai dan PMR-446. Omgekeerd zul je PMR portofoons op een lager geluidsvolume ontvangen op je Puxing dan een andere Puxing. In theorie dan, er van uitgaande dat zowel je Puxing als de PMR portofoon volgens de eigen specs zijn afgeregeld.

In deze thread staat een bespreking van de Puxing Px-777.

Remon schreef:

Onderwerpen over UHF portofoons en discussie over berekeningen van golflengtes passen beter in de amateurradiorubriek. :wink:

Misschien moet je de naam van dit forum onderdeel toch maar veranderen in "Amateurradio en Piraterij" ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Antenne
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2007 15:49 
Moderator

Erwin schreef:
Remon schreef:

Misschien moet je de naam van dit forum onderdeel toch maar veranderen in "Amateurradio en Piraterij" ;-)

Nou, heb jij even je zin gekregen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2007 19:59 
Member

Ik ben vereerd :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]