Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 21 okt 2019 15:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 aug 2006 11:57 
Member

Wat er met niet demontable bedoeld wordt dat de antenne niet (zonder het apparaat open te maken en er wat aan te veranderen) vervangen kan worden door een andere dan waar het apparaat zijn type goedkeuring mee verkregen heeft.

Maar what the hack antennes zijn nu juist zo leuk ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 aug 2006 12:38 
Member

Gerard schreef:
Nog steeds legale (want de antenne is niet afneembaar) PMR portofoon met meer bereik

Niet helemaal mee eens. Volgens mij is de portofoon goedgekeurd met de originele antenne, je mag niks modificeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 aug 2006 03:07 
Member

Wat voor lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Daar zit ik nu tegenaan te kijken. De lijm mag geen radiogolven absorberen anders is de hele antenne redelijk waardeloos. Een goede manier om dat te testen is door er wat van op een oud bord te leggen en dan in de magnetron te stoppen... Wordt het spul warm (en dan niet door het bord), dan absorbeert het de golven.

Maar als jij al weet wat voor lijm je daar perfect voor kan gebruiken, hoor ik het graag ;).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 aug 2006 10:45 
Member

unclero schreef:
Wat voor lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Daar zit ik nu tegenaan te kijken. De lijm mag geen radiogolven absorberen anders is de hele antenne redelijk waardeloos. Een goede manier om dat te testen is door er wat van op een oud bord te leggen en dan in de magnetron te stoppen... Wordt het spul warm (en dan niet door het bord), dan absorbeert het de golven.

Maar als jij al weet wat voor lijm je daar perfect voor kan gebruiken, hoor ik het graag ;).

Moet je teleurstellen, maak helemaal geen gebruik van lijm.
Alles past gewoon zo krap dat dit meer dan vodoende is.
En ter info, de reikwijdte van de porto met aangepaste antenne is aanzienlijk groter dan de nog in orginale staat verkerende exemplaar.

:wink:
Gerard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 15:31 
Member

Ik heb al mijn portofoons (ik had meer dan 1 setje gekocht ;)) ook maar eens voorzien van de hier beschreven antenne. Ik heb nog geen test over de afstand gedaan, maar dat doe ik wel als de gateway af is :D.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 17:44 
Member

Net even opzoek geweest bij de praxis maar nergens van die dopjes :(
Toch heb ik ze ooit ergens gekocht, zoek wel even verder :) moet er 4 hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 18:29 
Member

Update:

Heb hier inmiddels ook het tweede exemplaar van de PMR-portofoon set op de werktafel gehad.
Deze porto heb ik voorzien van een BNC-chassisdeel zodat er b.v van antenne gewisseld kan worden.
Deze porto wilde ik nu niet met een stijve antenne uitvoeren maar met een flexable verwijderbare antenne
Voor het fabriceren van deze flexable antenne heb ik uit een stuk RG58U kabel met een lengte van 18cm de binnenkern (met omhulsel) getrokken.
Nadat de buiten mantel verwijderd uit de buiten omhulsel was is de binnenkern (kompleet met omhulsel) weer terug gevoerd in de buiten omhulsel van de RG58U coax.
Nadat de binnen kern van de hierboven weergeven RG58U coax (zonder buitenmantal dus) aan het pikje van een BNC connector gesoldeerd en de BNC connector vervolgens geheel in elkaar gezet is heb ik het rubbere omhulsel van de originale met deze portofoon antenne zo ver uitgehold dat deze zeer strak over de BNC connector heen paste.
Moet nu alleen nog de juiste lengte bepalen voor deze homemade demontable PMR flexable portofoon antenne.
Heb de lengte voor nu in eerste instantie op 16,81 cm gecalculeerd (300:446.05625(Mhz)=67.25 cm (is Helegolf lengte) dit vervolgens gedeelt door 4 = 16.81 cm (is kwart golf lengte)) 16.81 cm x 0,67 (is de verkortings factor van de gebruikte coax) komt uit op 11,5 cm optimale antenne lengte door Erwin SWR-meting bepaald is 115mm
(geeft een goede SWR op bijna de gehele 70cm band, inclusief de 446MHz PMR-freq: )

Afbeelding

:D
Gerard

Laatst bijgewerkt door Gerard op 20 aug 2006 18:35, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 19:52 
Moderator

Ziet er leuk uit Gerard, maar komt er nu niet al te veel mechanische spanning op de porto te staan?
Normaal zat er een pikkie van een paar cm als antenne en nu hangt er een goede 18cm aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 19:57 
Member

Heb het hier even gemeten. Een BNC connector met 175mm binnen-kern + zwarte isolatie van RG-58 resoneert op ongeveer 338MHz.

Daaruit volgt een verkortingsfactor van 0,789 - anders dan die van een kaal stuk koper (0,95) - omdat er PE en Vinyl om de koperdraad heen zitten - en anders dan die van RG-58 coax (0,66) - het resultaat van het verwijderen van de koperen mantel.

De uiteindelijke verkortingsfactor licht tussen die van een kale draad en die van een volledige RG-58 kabel in...

De juiste lengte ligt dus in de buurt van 0,789 * 175mm = 138mm

Ik ga even knippen. Eerst op 145mm...

Mmmm - 145mm == 382MHz => k=0,7385 => 124mm == 446MHz

Ik ga weer knippen...

115mm blijkt uiteindelijk een goede SWR op bijna de gehele 70cm band, inclusief 446MHz te geven :)

Als ik uitga van een 'beste' frequentie rond 437MHz, dan blijkt de verkortingsfactor toch wel akelig dichgt tegen die van RG-58 aan te liggen :shock:

3E8 m/s /437 MHz = 686mm
1/4 golf = 172mm
Gemeten optimale lengte 115mm
k = 115mm/172mm = 0,67 :shock

Laatst bijgewerkt door Erwin op 09 aug 2006 21:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2006 20:03 
Site Admin

joeri_zwolle schreef:
Net even opzoek geweest bij de praxis maar nergens van die dopjes :(
Toch heb ik ze ooit ergens gekocht, zoek wel even verder :) moet er 4 hebben.

Wat voor binnendiameter moeten de dopjes hebben?

Dan rij ik morgen of vrijdag even langs de Formido hier in Vianen die ze heeft liggen. Ik hoef er niet op te verdienen, maar veel zal het niet kosten. (een envelopje met paar postzegels ook niet)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]