Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 13 okt 2024 15:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 apr 2019 19:27 
Member

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn recent gekochte Albrecht ae-6110. Het is mijn eerste bak. Ik heb er een magneetvoetantenne bij en die staat thuis op een stalen plaat van 30x30 cm.
Mijn 12V adapter kan aangeven hoeveel stroom erdoorheen gaat. Bij normaal zenden geeft hij ongeveer 1.3 A aan. Maar soms gaat er iets mis. Dan hoor ik met mijn scanner dat de bak op twee frequenties tegelijk zendt. En dan geeft de adapter 0.8 A aan.
De bak wordt warm. Maar ik weet niet zeker of dat alleen is als hij op twee frequenties zendt.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan is en hoe ik het kan oplossen? Het lijkt me niet erg gezond voor de bak.

Mvg. Steven

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 apr 2019 01:08 
Site Admin

Heb je een SWR meter? Ik vermoed dat je antenne niet goed is afgeregeld.

En wat voor voeding (merk/type) heb je precies?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 apr 2019 07:09 
Member

Hai Remon,
Ik zal een SWR-meter kopen. Maar als het niet in orde is, wat kan ik dan veranderen? Een grotere tegencapaciteit?
Mijn voeding is nu tijdelijk de PeakTech 6225 A van mijn vader, met regelbare spanning en stroom.
Mvg. Steven

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 apr 2019 10:54 
Site Admin

Wat voor een antenne heb je? Vaak kan je de lengte van de straler aanpassen om de SWR af te stemmen. Dit d.m.v. een schroefje losdraaien en de antenne in of uit te schuiven.

Zelf had ik jarenlang een simpele DV spriet met een lijmklem aan de vensterbank buiten geklemd zitten, met daaronder ongeveer 2,75 meter installatiedraad (aan de massa) recht naar beneden. De antenne fungeerde daardoor als een soort dipool en de SWR was perfect.

Als je zendbak warm wordt betekend dit dat je antenne een slechte SWR heeft. Een slechte SWR houdt in dat het uitgezonden vermogen niet optimaal kan worden afgegeven aan de antenne en dit gaat terug naar je zendbak en wordt omgezet in warmte. Dit kan schadelijk zijn: de eindtrap kan daardoor defect raken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur