Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 17 jan 2025 06:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embedded FRN client
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 jan 2014 16:58 
Member

Zoals sommigen van jullie wellicht weten ben ik al een tijdje bezig met het bedenken van een nieuwe gateway interface.
Het idee was om een compacte, maar zo compleet mogelijke gateway te maken.

Na (redelijk succesvolle) pogingen om een board voor de Raspberry Pi te maken, bedacht ik me dat het nog beter moest kunnen.
Het protocol voor een gateway is niet bijster ingewikkeld, aangezien verschillende zaken (zoals de chat bijvoorbeeld) genegeerd kunnen worden.
Ik vermoed dat het dan ook prima te doen is om dit op het Arduino platform te implementeren.
Dit is dan ook iets dat ik binnenkort wil gaan proberen.

Het grote "probleem" is echter de GSM 06.10 codec: audio moet gecodeerd en gedecodeerd worden.
Hier voor zal dus een losse IC nodig zijn (bijvoorbeeld een DSP), echter heb ik zelf nog geen ervaring met deze tak van de elektronica.
Dat is dan ook een van de redenen dat ik dit topic open, want wellicht dat sommigen hier wel suggesties hebben hiervoor.

Als dat allemaal lukt is het in de toekomst hopelijk mogelijk om een gateway op te zetten met enkel een embedded systeem en een portofoon. Netwerkkabel (eventueel ook voor de stroomtoevoer) in het embedded systeem en gaan met die banaan! ;)

personal website - embedded RoIP client

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Embedded FRN client
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 feb 2014 19:30 
Member

Kosten
Een Arduino-clone, een Ethernet-shield (gebaseerd op de WizNet W5100)
en een Micro-SD kaartje (voor instellingen) kosten samen nog geen €20 (via eBay).
Ik ben nu nog aan het kijken wat er verder nodig is voor het audio gedeelte.
Waarschijnlijk zal hiervoor een custom Arduino shield ontworpen moeten worden,
dus die kosten kan ik op dit moment nog niet goed in schatten.

Status-update
Aangezien ik momenteel de hardware wegens omstandigheden niet in de buurt heb,
ben ik code gaan schrijven puur op basis van de theorie.
Als het goed is heb ik nu code die alle nodige configuratie van een SD kaart leest,
kan verbinden met een server en alle data negeert behalve audio data.
Hopelijk heb ik komend weekend tijd om het e.e.a. te testen
(moet alleen even kijken of de ethernet shield die ik momenteel thuis heb liggen al
een SD-slot heeft, anders moet dat testen nog even wachten :mrgreen:).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 feb 2014 15:46 
Member

Inmiddels heb ik wellicht een oplossing voor de GSM codec.
Ik ben bezig om libgsm als het ware om te zetten in een Arduino library.
Ik verwacht niet dat het soepel gaat werken om deze (de)codering op de microcontroller v/d Arduino, die ook de netwerk communicatie e.d regelt, af te handelen.
Het idee is dus om een extra ATmega88 (of 168 / 328, afhankelijk van de grootte en benodigdheden van de GSM library) op een shield te plaatsen en via een seriële verbinding de gecodeerde voice data over te sturen.
Blijkbaar is het mogelijk om PCM audio met een dergelijke microcontroller af te spelen, maar omdat ik denk dat ook dit niet heel goed zal werken als dezelfde IC ook de decodering doet en omdat we ook een goede audio ingang moeten hebben, zal er op dit shield ook een audio codec zitten.

Zoals je kunt lezen zijn er nog een hoop onzekerheden, maar goed, zodra ik weer hardware in de buurt heb zijn dergelijke zaken makkelijk te verifiëren.

Tot zover de korte update. Ik hou jullie nog op de hoogte! ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 feb 2014 16:44 
Moderator

Dit gaat mij technisch gezien zeer boven de pet Arno maar mijn complimenten hoe je hiermee bezig bent!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 feb 2014 00:26 
Member

Dank je, Gert Jan!
Uiteindelijk is het mijn bedoeling om het geheel open-source beschikbaar te maken en documentatie online te zetten zodat het te gebruiken is door elke FRN gebruiker. ;)

Vandaag even een plekje op mijn bureau thuis vrij gemaakt en een Arduino Uno en Ethernet Shield dat ik nog had liggen aan de computer gehangen.
De code die ik eerder had geschreven werkte al redelijk goed (nog een paar klein bugs in het inloggen en het "negeren" van data).
De Arduino kan nu netjes verbinden met een FRN server en negeert alle data behalve de audio pakketjes.

Helaas is dit weekend al redelijk vol gepland en ben ik komend weekend wederom niet in de buurt van mijn speelgoed (lees: Arduino en dergelijke). Maar ik hoop dat ik de komende week toch nog tijd weet te vinden om de GSM codec verder om te zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 feb 2014 20:07 
Member

Ondanks dat ik het dit weekend erg druk had met andere zaken, toch nog een kleine update! :mrgreen:

Ik heb inmiddels bedacht dat het wellicht een goed idee is om een deel van de Arduino code om te zetten in een library. Op die manier is het denk ik beter mogelijk om de implementatie van de embedded client flexibel te houden. Er zijn veel verschillende portofoons e.d. in omloop en ik kan me voorstellen dat een ieder andere eisen stelt aan hoe deze aan wordt gestuurd (minimaal tijd dat PTT hoog moet zijn of juist laag bijvoorbeeld). Daarnaast denk ik dat ik er op die manier ook voor kan zorgen dat de client zowel met de duurder WIZnet ethernet module (zie eerder post), als met de goedkopere ENC28J60 te bouwen is.

Verder zag ik vandaag dat mijn VS1053B codec board de Nederlandse douane door is gekomen. Dit boardje kost bijna €20, maar schrik niet, ik ben van plan het goedkopere broertje (VS1003B) op de shield er bij te plaatsen. Een [ur=http://www.ebay.nl/itm/150894004875]losse VS1003B chip[/url] kost nog geen €3 (en de modules zijn ook goedkoper, maar ik kwam er pas later achter dat dit broertje bestond). :P

Zodra ik de VS1053B in huis heb en libgsm "omgezet" is naar een Arduino library kan ik eindelijk testen of dat het werkt. De enige bouwsteen die dan nog ontbreekt is de SD kaartlezer, maar deze zit op het nieuwe ethernet shield dat ik binnenkort ook verwacht.

PS: Ik heb ook al een naam voor de client bedacht. Nu nog even kijken hoe goed ik ben in het maken van logootjes. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 feb 2014 20:58 
Member

Nou.. mijn illustrator skills zijn niet heel goed, maar goed genoeg wat mij betreft! :lol:
Mijn "kindje" heet Embedded Radio over IP Client (Eric dus)!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2014 19:39 
Member

Hey Arno,

goed bezig :)
Ben zeer benieuwd wat dit gaat worden :D

Wat ik me af vroeg.
Hoe word straks een porto (TX) aangestuurd qua schakelcontacten?
En is er ook een mogelijkheid om met de schakelcontacten weer FRN (TX) aan te sturen zodat er geen VOX gebruikt hoeft te worden?

Martijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2014 19:59 
Member

DoDiGaN schreef:
Hoe word straks een porto (TX) aangestuurd qua schakelcontacten?
En is er ook een mogelijkheid om met de schakelcontacten weer FRN (TX) aan te sturen zodat er geen VOX gebruikt hoeft te worden?

In principe is dat aan jezelf. Als er gezonden moet worden wordt er een pin hoog gezet. Op het shield komt waarschijnlijk een optocoupler die 2 lijnen net elkaar kan verbinden (net als wat er op de huidige interface gebeurd. Daarnaast zal ik ook een aansluiting toevoegen die rechtstreeks (of via een transistor) met de pin verbonden is, zodat je er een eigen schakeling mee aan kunt sturen.

Hetzelfde geldt voor het verkeer de andere kant op. Een regelbaar VOX circuit komt op
het Arduino shield, maar er is ook de mogelijk om zelf een hoog signaal (5V) op de pin te zetten.

Zoals gezegd ben ik van plan alles open source te maken, wat het mogelijk maakt om zelf een shield te maken specifiek voor je eigen porto.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 feb 2014 21:55 
Member

Good night:

My English is very bad and not German, is very interesting project and FRN embeeded would want to make an inquiry. It would be possible to compile the client embeeded to run on a router with OpenWRT?? I think it would also be a good solution, because at home we always have some old router to use as a paperweight.

A greeting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur