Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 12 feb 2025 11:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 okt 2013 14:38 
Moderator

Vandaag even wat testjes gedaan omtrent de gevoeligheid van de ontvanger en de Close Call.
Kan toch niet zeggen dat ik hier echt gelukkig van kan worden..
De gevoeligheid van de ontvanger van de ubc125xlt is een stuk beter dan die van de ubc72xlt maar die stond al niet bekend om zijn gevoeligheid, pak ik er een VX-170 bij is de ubc125xlt nergens meer, dan is het verschil echt heel erg groot, de Alinco DJ-X11 was nagenoeg net zo gevoelig als de VX-170 dus het kán wel alleen niet bij Uniden, de Icom IC-R5 zat hier tussen de ubc125xlt en de DJ-X11 in.
Dan de grote test die ik echt belangrijk vond, de gevoeligheid van Close Call.
Op VHF en UHF gemeten was de ubc72xlt zoals verwacht altijd de winnaar, op VHF viel het allemaal nog wel mee al moest de 125xlt wel veel meer signaal hebben, op UHF was het armoede troef te noemen, de 125xlt moest meer dan twee keer zoveel signaal dan de 72xlt hebben om een hit te scoren.
De Optoelectronics Xplorer doet het ongeveer net zo goed als de 72xlt.
Wat ook opviel (in negatieve zin) was dat na een hit je bij de 72xlt op de scantoets kunt drukken en dan gaat hij verder in de Close Call mode, bij de 125xlt ging hij...scannen, terwijl de Close Call in de Close Call only modus stond, nog wat werk Uniden?

Kortom, de ubc125xlt is (voor mij persoonlijk) een zware tegenvaller, het is het allemaal net niet.
Hoe het wel moet laat Alinco zien met de DJ-X11, supergevoelige ontvanger, die is dan ook een heel stuk duurder maar daar klopt gewoon alles van en ook die heeft F-tune wat te vergelijken is met close call alleen dan zonder audio en de gevoeligheid daarvan was te vergelijken met een Optoelectronics Scout 40.

De ubc125xlt is dus voor mij geen blijvertje geworden helaas.
Vooralsnog blijft de ubc72xlt de absolute nummer 1 op Close Call gebied.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 okt 2013 19:40 
Member

Mmmmm wel vreemd dat jij andere ervaring hebt dan ik met de BC125AT.
Ik heb de closecall van dat apparaat vergeleken met die van de UBC3500XLT en de BC346XT, daaruit kwam dat op VHF de cc-gevoeligheid juist beter was dan de 3500 en gelijkwaardig aan de 346XT.
Closecall op UHF was vergelijkbaar met de andere 2 scanners.
Ontvangstgevoeligheid heb ik vergeleken met een icom IC-T70 portofoon: Op VHF-H prima, ietsjes minder dan de Icom en soms wat meer "kraak" in de zwakke signalen. Op UHF was de icom veel beter, hier kreeg ik soms nog redelijke ontvangst terwijl de 125AT stil bleef (ook de 3500XLT en 346XT zijn minder gevoelig op UHF).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 okt 2013 20:32 
Moderator

Ik kan het niet mooier maken dan het is Mark, heb alles getest met een FMP 520 meetplaats dus dan worden verschillen snel duidelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 nov 2013 19:28 
Moderator

Nog gebruikers van deze scanner hier?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 11:51 
Member

Gert Jan schreef:
Mose schreef:
Een groot verschil is dat de 125XLT een Dot Matrix LCD heeft en de 75XLT niet. Ik heb ze allebei nooit vastgehad, maar ik zit wel te kijken naar een 125XLT (of een 3500XLT). Maarja, eerst doorsparen voor een pager ;)

Dat doe je goed Mose!
De 125 lijkt me wel een klein alleskunnertje, en makkelijker te bedienen dan die 3500.
Je kunt nagenoeg alles erin zetten (alhoewel 500 kanalen dan ook weer beperkt is) inclusief tekst.
Het mooiste is als ik een keer kan meten of en wat het verschil is tussen de 125 en de 72xlt qua Close Call, dat weegt voor mij zwaarder dan de rest.

Ik heb een 3500 en las vaker wat over het gebruik .Maar tot nu toe heb ik niet kunnen ontdekken wat er moelijker aan is als andere scanners van een zelfde lichting . Als ik een kanaal moet hebben op bv mijn 9000 moet ik eerst in mij Exel lijst kijken waar ik die ook nog maar weer staan had . In tussen heb ik hem al gevonden om mij 3500 . Maar als ik het kanaal nummer kan onthouden (wat mij dus nooit lukt behalve PDW die staat op 1 ) Dan is dat inderdaad sneller . Kanalen in voeren op mij basis gaat wel makkelijker maar via de gratis software gaat weer veel makkelijker met mij 3500 . Maar die is natuurlijk ook lever baar in de nieuwe basis scanner van Uniden .

Ben 100% van overtuigd dat de 3500 op ontvangst mindere punten heeft maar dat zit in elke scanner . Zo breedbandig en op alles even goed ontvangen zal in zo een scannertje van dik 200 euro ook moeilijk worden . Ik leerde in mijn begin tijd van mij hobby hoe smaller die op de frequenties ontvangt hoe te veel beter hij dat daar dan ook doet .

Maar als ik het hier vergelijk met mijn 9000 dan vergeeft hij mij de antenne opstelling die verre van ideaal is meer als de 9000 . Maar ontvangt de 9000 het zwakke signaal ja dan is die duidelijker . maar op de PMR/LPD is hij tegen over de 9000 de meerdere . Maar vermoed dat het ook te maken heeft met het eind bereik van mij oude basis antenne . Want de oude 9000 vergeeft me zo als gezegd mijn fouten minder . Scheepvaart daar in tegen is de 9000 weer de meerdere .

Maar ja eerlijk is eerlijk . Voor een goede vergelijk zou een 3de dat moeten doen . Want ik heb 2 maand terug 219 euro in mij scannertje gestoken . Dat helpt hem zeker in een goede beoordeling . Het was wel effen omschakelen . Als of je van dos naar Windows stapt het werk heel anders .En je moet effen anders nadenken . En eerste twee dagen had ik ook wel ..o jee wat heb ik aangeschaft . Maar daar voor was ik gewaarschuwd . Nu wil ik niet terug ....ging van dos naar Windows net zo .

Maar ook met scanners telt ..Elk zijn smaak .. Zo als met alles .. ik begon als auto monteur en WAS liefhebber van Duitse auto`s ..en elke Duitse werd een teleurstelling die ik kocht . En rijd nu al jaren frans ..Nou dat moet ik in mijn vrienden kring eens zeggen ... OORLOG ..maar niet echt alles gaat met lol hier . Elk zijn smaak . De kunst is natuurlijk ook die van een ander te respecteren .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2013 11:54 
Member

Ik pakte effen de 9000 als vergelijk ... omdat ik natuurlijk ook niet anders heb .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur