Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 31 maart 2023 23:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2013 20:26 
Moderator

Beiden hebben Close Call maar wat zijn de verschillen verder?
Ik bedoel dan niet zozeer qua functies maar meer qua audio output en gevoeligheid van de ontvanger.
Misschien zijn er ook verschillen in de Close Call zelf, ben daar wel nieuwsgierig naar.
Ben ook zeerrr benieuwd of de gevoeligheid van de Close Call inmiddels beter is dan de oudere 72xlt.
Volgens mij heeft de 125 wel een s meter en de 75 niet, klopt dit?
Mensen die ervaring hebben met één of beide scanners graag de info melden aub :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2013 21:49 
Member

Een groot verschil is dat de 125XLT een Dot Matrix LCD heeft en de 75XLT niet. Ik heb ze allebei nooit vastgehad, maar ik zit wel te kijken naar een 125XLT (of een 3500XLT). Maarja, eerst doorsparen voor een pager ;)

Mose (Spreek uit "Moos" ;), 15 jaar.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2013 21:55 
Moderator

Mose schreef:
Een groot verschil is dat de 125XLT een Dot Matrix LCD heeft en de 75XLT niet. Ik heb ze allebei nooit vastgehad, maar ik zit wel te kijken naar een 125XLT (of een 3500XLT). Maarja, eerst doorsparen voor een pager ;)

Dat doe je goed Mose!
De 125 lijkt me wel een klein alleskunnertje, en makkelijker te bedienen dan die 3500.
Je kunt nagenoeg alles erin zetten (alhoewel 500 kanalen dan ook weer beperkt is) inclusief tekst.
Het mooiste is als ik een keer kan meten of en wat het verschil is tussen de 125 en de 72xlt qua Close Call, dat weegt voor mij zwaarder dan de rest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 14:00 
Moderator

De UBC125xlt is zo te zien het goedkoopst bij onze sponsor de Portoshop, daar staat hij voor 132.95.
Niet zo heel veel verschil maar toch.
Weet iemand of er ook tasjes voor te verkrijgen zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 15:45 
Member

Gert Jan schreef:
De 125 lijkt me wel een klein alleskunnertje, en makkelijker te bedienen dan die 3500.

Daar sla je de spijker op z'n kop. 8-) Heb zelf de Amerikaanse uitvoering BC125AT.
Heeft inderdaad alle toeters en bellen, zelfs een signaalsterkte indicator(tje). Door al die mogelijkheden is het stroomverbruik wel hoger dan je gewend bent bij handscanners.
Prijs/prestatie, erg goed !

Een tasje, geen idee, ik ben niet zo van de tasjes.

-Ed

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 17:27 
Moderator

Dank voor je reactie Ed.
Heb je vergelijkingsmateriaal vwb de gevoeligheid van de ontvanger en van de Close Call?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 18:11 
Member

Heee Gert Jan,
Weer op zoek naar een nieuw speeltje? :wink:

Ik heb ook de BC125AT gehad (USA-versie) maar inmiddels weer verkocht.
Gevoeligheid is gelijk aan de UBC3500XLT, goed gevoelig en hij lijkt een tikkie beter bestand tegen intermodulatie. Audio is ook oke, kan redelijk luid (360mW volgend de specs) en klinkt wat helderder dan de 3500 (overigens zit hetzelfde kleine speakertje erin).
Close call werkt uitstekend, zeker op VHF-H beter dan de 3500XLT
Weer "ouderwets" 10 banken van 50 kanalen is soms ook wel prettig i.p.v. het dynamische geheugen van de 3500 waar het lastig is snel een frequentie terug te vinden.
Grootste voordeel het mooie grote, duidelijk afleesbare LCD display :mrgreen:
Speelduur is ongeveer 5 uur, er gaan dan ook maar 2 AA-tjes in i.p.v. de 3 van de 3500xlt.

Een groot nadeel vond ik toch het niet kunnen veranderen van de stapgrootte in zowel zoek- als channelmode ligt deze vast. De Europese versie heeft een beter passend bandplan voor NL maar in de UHF bijv. wordt zowel de 10, 12,5 als 6,25 KHz gebruikt, dus zit je er altijd wat naast.
Verder vond ik dat het apparaat wat traag reageert op de toetscommando's; wanneer je bijvoorbeeld de lock-out toets indrukt duurt het bijna een seconde voordat het het kanaal daadwerkelijk uit staat.
De scansnelheid is met 80ch/sec iets trager dan die van de 3500, maar nog altijd sneller dan andere merken. Als laatste minpuntje had ik wat last van slechte spiegelonderdrukking: mobitex frequenties in de 424 MHz kwamen ook door op de 466 MHz.

Hier nog een filmpje van mijn (EX)emplaar:
http://www.youtube.com/watch?v=XKsnpHSeExI&feature=em-upload_owner

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 18:17 
Moderator

Hey Mark!
Jouw filmpje had ik gisteren al bekeken en toen viel me die frequentie afwijking ook al op.
Maar als je de kanalen met de software programmeert kan je toch per kanaal de juiste afstemming kiezen of is dat niet zo?
Stel ik wil in kanaal 1 469.5100 hebben en in kanaal 2 451.1750 zou dat toch zo moeten kunnen (in de 125xlt)?
Als dat niet zou kunnen is dat een zeer grote fout en een reden om hem te laten liggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 19:01 
Member

Gert Jan schreef:
Hey Mark!
Jouw filmpje had ik gisteren al bekeken en toen viel me die frequentie afwijking ook al op.
Maar als je de kanalen met de software programmeert kan je toch per kanaal de juiste afstemming kiezen of is dat niet zo?
Stel ik wil in kanaal 1 469.5100 hebben en in kanaal 2 451.1750 zou dat toch zo moeten kunnen (in de 125xlt)?
Als dat niet zou kunnen is dat een zeer grote fout en een reden om hem te laten liggen.

Ik kan er geen antwoord op geven, maar ook de software volgt het ingestelde bandplan denk ik. Daarbij heb je tussen 450 en 470 MHz de keuze uit 6,25 KHz bij bandplan 1 of 10KHz bij bandplan 2.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2013 19:06 
Moderator

Geprogrammeerd met de software in een GEHEUGENKANAAL zou toch "boven" een bandpan moeten staan zou je denken..
Wel even goed dit in de gaten te houden en ben benieuwd of eigenaren van een 125 dit kunnen bevestigen/ontkrachten!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur