Gert Jan schreef:
Het enige wat mij enorm stoort is dat er voor dit geld geen CTCSS decoder bij zit, die moet je extra aanschaffen voor (destijds) 119 euro en de print zelf in de 5000 klikken, weg garantie?
Daarbij is het decoderen van CTCSS zeer traag, tot 15 seconden aan toe, nu heb je niet vaak doorgangen van die tijd dus als je een hoge toon hebt zie je die bijna niet, de 5000 begint na elke doorgaan weer bij 67.0hz..
Vandaar maar weer een Optoelectronics DC442 decoder aangeschaft, het kabeltje is nog niet binnen maar dan hoop ik dat hij snel CTCSS én DCS vind, ook DTMF maar dat hoeft niet aangezien dat wel standaard in de 5000 zit en bovendien wél fatsoenlijk werkt.
Vandaag dan het kabeltje binnen, de Optoelectronics DC442 werkt werkelijk subliem!
Hij is aangesloten op de (standaard) discriminatoruitgang van de AR5000, binnen de 500ms (milliseconde) heeft de DC442 de juiste code gevonden.
Hij staat in de "all decode" mode dat wil zeggen dat hij zowel CTCSS, DCS én DTMF decodeert, ik heb het even geprobeerd en hij decodeert zelfs CTCSS óf DCS én DTMF tegelijkertijd.
Ben hier echt blij mee, dit zou standaard in de 5000 moeten zitten ipv zo'n oudbollig sloom printje.
Dat DTMF hoeft niet van mij op de DC442 maar ik kan het helaas niet uitschakelen als ik alle tonen wil zien, kan wel óf CTCSS óf DCS zonder DTMF maar niet CTCSS én DCS zonder DTMF helaas.
De DC442 heeft ook een displayverlichting en die gaat pas aan als hij wat vindt, als de toon of DTMF weg valt gaat het licht na ca 10 seconden weer uit, ik kan het ook continu aan of uitzetten maar deze instelling bevalt mij wel.
Nu nooit meer een excuus dat ik geen toon kan vinden, hij vindt zelfs een toon als het signaal nog niet sterk genoeg is om door de squelch van de 5000 heen te komen.
Morgen een foto laten zien van deze combinatie.