Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 09 dec 2023 22:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 sep 2005 18:57 
Moderator

Om een overzicht te maken welke PMR portofoons een zeer goede geluidskwaliteit hebben hebben we wat input nodig.
De regel goedkoop is duurkoop is meestal van toepassing, een PMR porto van 19 euro zal een iets minder geluid hebben dan een duurder type...
In dat overzichtje willen we voorlopig de Kenwood TK-3101 zetten met geluidskwaliteit 8 en de Vertex Standard VX-146 met geluidskwaliteit 9.
Mochten er mensen zijn die een PMR portofoon hebben die ook een supergeluid hebben laat het dan even weten!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2005 13:38 
Member

De Kenwood UBZ LJ8 heeft ook een mooi en helder geluid. Er zit ook een
"Loud" mode op die het audio nog wat extra oppept. Ik heb 'm gebruikt met auto-auto communicatie en het was nog goed te verstaan ook op de snelweg met de radio aan.
Ik heb de Kenwood vergeleken met een Motorola T5422 en vond het audio op de Kenwood stukken beter. Was wel enigszinds teleurgesteld over de Motorola's want hun prof. apparatuur is qua geluid niet te evenaren. Maar goed daar is de prijs dan ook naar.
Op schaal van 1-10 geef ik de Kenwood UBZ een 7

Groet,
Mark

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2005 13:57 
Moderator

Mark, ik heb je tweede bericht verwijderd aangezien dat nagenoeg een copie was van het eerste bericht...
Verrassend dat er uit zo'n relatief kleine porto zo'n goed geluid komt!
Overigens is de de beleving van geluidskwaliteit altijd wat gekleurd, de één vind een wat scheller geluid prachtig terwijl de ander weer de voorkeur geeft aan een wat doffer geluid :?
De VX-146 en TK-3101 heb ik zelf dus dan is vergelijken makkelijk :wink:
Ik heb verder ook nog een Xiron en dat is er echt eentje uit de allergoedkoopste klasse, het speakertje stelt niets voor en in een rijdende auto is het helemaal waardeloos, die zou ik dan een waarde van 3 willen geven :twisted:
Oh ja, Motorola, dat is een beetje een apart verhaal...
Hun professionele apparatuur was jarenlang de beste van de wereld zoals de MX1000 series (jaren 80/90), hierna werden de portofoons kleiner en zo ook de gebruikte speakers, de Visar had al een kleinere speaker maar had nog steeds een redelijk goed geluid, het andere spul moet ook daar steeds goedkoper gemaakt worden dus dan kan je het resultaat zelf wel raden :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2005 18:11 
Member

Op het werk hebben we de motorola xtn400 en het geluid is redelijk zolang er niks van achtergrondgeluid is.
De kenwood is veel beter in dat opzicht ook mede door het feit dat hij achtergrondgeluid weg filtert en een 5watt luidspreker heeft.
Ik heb dan nog op mijn microfoon een aansluiting voor een oortje die het helemaal perfect maakt zelfs naast een korrelpers van 200kw ben je dan nog perfect begrijpbaar.

Groeten Rusty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2005 18:15 
Moderator

Rusty schreef:
Op het werk hebben we de motorola xtn400 en het geluid is redelijk zolang er niks van achtergrondgeluid is.
De kenwood is veel beter in dat opzicht ook mede door het feit dat hij achtergrondgeluid weg filtert en een 5watt luidspreker heeft.
Ik heb dan nog op mijn microfoon een aansluiting voor een oortje die het helemaal perfect maakt zelfs naast een korrelpers van 200kw ben je dan nog perfect begrijpbaar.

Groeten Rusty

Rusty, welkom, ik denk dat je een speaker van 0.5watt bedoeld voor de Kenwood, 5watt zou wel lekker klinken :wink:
Ik had in het begin mijn bedenkingen over de TK-3101 maar nu moet ik zeggen dat ze erg fijn in gebruik vind!
Simpel te bedienen, goed geluid, hard genoeg, en ook nog eens een goede ontvanger erin, wat wil een mens nog meer nietwaar?
Persoonlijk vind ik de Vertex Standard VX-146 nog nèt iets beter in kwaliteit maar zoals eerder gezegt is dat persoonlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2005 18:30 
Member

Je hebt volkomen gelijk Gert Jan het is 0.5watt ,spijtig genoeg heb ik die vertex nog niet mogen testen maar als ik je zo hoor moet het ook een prachtig toestel zijn.
Is het ook zo degelijk gebouwd als de tk?

Groeten Rusty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 sep 2005 02:29 
Moderator

Rusty schreef:
Je hebt volkomen gelijk Gert Jan het is 0.5watt ,spijtig genoeg heb ik die vertex nog niet mogen testen maar als ik je zo hoor moet het ook een prachtig toestel zijn.
Is het ook zo degelijk gebouwd als de tk?

Groeten Rusty

Persoonlijk vind ik de VX-146 een stukje degelijker in elkaar zitten dan de TK-3101, ik mag dat zeggen want ik heb ze allebei :twisted:
De VX-146 is een broertje van de VX-180, de VX-180 is een professionele portofoon, men heeft daar een vaste antenne opgezet en de firmware overschreven met PMR instellingen.
Het zit behoorlijk goed in elkaar en voelt zeer goed aan!
Waar ik met de TK-3101 aan moest wennen zijn de dunne knoppen bovenop, als je een beetje ruw doet staat ie zo 3 kanalen verder dan dat de bedoeling was :cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 sep 2005 13:37 
Member

Mijn motorola PMR is erg slecht qua geluid heel slecht zelfs. Uit me hoofd de T6822 met crypto (dat is wel heel gaaf!) maar er zit dezelfde functie op als de professionle serie van de GP3x0 dat noise canceling.

Hij onderdrukt de ruis op een draaggolf als er geen audio is. Maar met de GP3x0 klinkt het al slecht maar met de T6822 is het helemaal but omdat de kwaliteit van de versterker slecht is.

Qua opties TQscan en Crypto zeker een aanrader maar qua audio zeker niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 sep 2005 14:57 
Moderator

Wopper schreef:
Mijn motorola PMR is erg slecht qua geluid heel slecht zelfs. Uit me hoofd de T6822 met crypto (dat is wel heel gaaf!) maar er zit dezelfde functie op als de professionle serie van de GP3x0 dat noise canceling.

Hij onderdrukt de ruis op een draaggolf als er geen audio is. Maar met de GP3x0 klinkt het al slecht maar met de T6822 is het helemaal but omdat de kwaliteit van de versterker slecht is.

Qua opties TQscan en Crypto zeker een aanrader maar qua audio zeker niet.

Dat was mij ook opgevallen Wop, Motorola professioneel spul is wel goed maar de pmr spullen zijn echt onder de maat qua geluid.
Mijns inziens de naam Motorola niet waard :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 sep 2005 17:01 
Member

heren,

opzich vind ik het geluid van de t5422 gewoon goed, goed hoorbaar, maar als je echt wat beter wil, ik heb op wintersport een headset gebruikt (apres ski enzo) dat ging beter dan de speaker zelf, daar hoorde ik nix meer van op zijn hartsst je moet hem niet te hard zetten.

dan is het aardig te doen. te hart wordt ie niet meer lekker luisterbaar maar schel.

persoonlijk met headset is ie goed te gebruiken.

zonder headset, niet te hard. voro de rest prima

gr chatjozef

Stephan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur