Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 09 dec 2023 22:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 okt 2005 23:29 
Moderator

Gert Jan schreef:
In dat overzichtje willen we voorlopig de Kenwood TK-3101 zetten met geluidskwaliteit 8 en de Vertex Standard VX-146 met geluidskwaliteit 9.
Mochten er mensen zijn die een PMR portofoon hebben die ook een supergeluid hebben laat het dan even weten!

Dinsdagavond hebben we op het werk een oefening gehouden waarbij ook brandweer politie en ambulance betrokken waren.
De door de BHV en EHBO gebruikte portofoons zijn allemaal Kenwood TK-3101, nu heb ik zelf ook zo'n apparaat en die had ik dus ook meegenomen :wink:
Wat me direct opviel was het geluid van de Kenwood in een industriele omgeving!
Bij een normaal volume lijkt het allemaal vrij standaard maar in ruimtes met erg veel lawaai en dus een hoog audiovolume was de TK-3101 zeer goed te beluisteren met een erg mooi audio.
Ik wil dus hierbij het cijfer 8 voor geluidskwaliteit opkrikken naar een 9!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 sep 2006 06:49 
Member

Gert Jan schreef:
Oh ja, Motorola, dat is een beetje een apart verhaal...
Hun professionele apparatuur was jarenlang de beste van de wereld zoals de MX1000 series (jaren 80/90), hierna werden de portofoons kleiner en zo ook de gebruikte speakers, de Visar had al een kleinere speaker maar had nog steeds een redelijk goed geluid, het andere spul moet ook daar steeds goedkoper gemaakt worden dus dan kan je het resultaat zelf wel raden :evil:

idd , ik heb hier @ moment 2 mx3000 in huis, geprogrameerd op de pmr band en nog wat prive kanalen + eigen repeater kanaal, maar ik heb het geluid van deze porto's ook al een keer vergeleken met de steeds kleiner wordende modellen, mijn advies als je een mx1000, 2000 of 3000 aan kan komen dan zou ik dat aanbod zeker aannemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 sep 2006 16:10 
Moderator

michielsanders schreef:
Gert Jan schreef:
Oh ja, Motorola, dat is een beetje een apart verhaal...
Hun professionele apparatuur was jarenlang de beste van de wereld zoals de MX1000 series (jaren 80/90), hierna werden de portofoons kleiner en zo ook de gebruikte speakers, de Visar had al een kleinere speaker maar had nog steeds een redelijk goed geluid, het andere spul moet ook daar steeds goedkoper gemaakt worden dus dan kan je het resultaat zelf wel raden :evil:

idd , ik heb hier @ moment 2 mx3000 in huis, geprogrameerd op de pmr band en nog wat prive kanalen + eigen repeater kanaal, maar ik heb het geluid van deze porto's ook al een keer vergeleken met de steeds kleiner wordende modellen, mijn advies als je een mx1000, 2000 of 3000 aan kan komen dan zou ik dat aanbod zeker aannemen.

Ik heb er in de loop der jaren aardig wat gehad, op een gegeven moment had ik een MX3000 voor 86MHz, VHF en eentje voor UHF :wink:
Geloof het of niet, ondanks de kleinere afmetingen heeft de TK-3101 een harder geluid dan de MX.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2008 16:45 
Member

Zijn er hier al mensen die de nieuwe Motorola XTNi en /of XTNid hebben? (opvolger van de XTN446)

Wij hebben er wat tests mee gedaan en de resultaten waren prima. De bediening heeft veel weg van die van de TK3101 en TK3201 van Kenwood.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2008 16:49 
Site Admin

Een gebruikerstest in het vakblad Verbinding van een aantal jaren geleden was niet zo lovend over de voorloper van deze Motorola's; de XTN.

Zo zal deze portofoon veel last hebben van naburige kanalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2008 17:02 
Member

Ja, in principe is dat risico bij alle 446 portofoons aanwezig. Maar met behulp van extra coderingen, squelch e.d. kun je medegebruik zo goed als uitsluiten.

De XTN was wel vrij ingewikkeld in bediening. Deze nieuwe portofoons, en dan met name de XTNi zonder display, is een stuk eenvoudiger in bediening. Vanuit Motorola wordt aangegeven dat ook de geluidskwaliteit en de prestaties verder zijn verbeterd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2008 19:50 
Member

Naburige kanalen en medegebruik zijn tch echt 2 verschillende dingen !

Last hebben van naburige kanalen zegt iets over de kwaliteit.

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 feb 2008 21:22 
Member

Er wordt hier dus selectiviteit bedoeld, oftewel doorspetteren van signaal op het kanaal erboven of eronder.
Overigens heb ik de Motorola XTN-i even bekeken afgelopen weekend. Zeer robuust en qua afmeting wat kleiner dan de 3201 en ook het gewicht is duidelijk lager. Ik ga proberen of er binnenkort een testmogelijkheid is en wil dan gelijk een vergelijk met de Kenwood 3201 maken. Zijn er forummers die hieraan kunnen/willen meewerken? Ik denk aan een zaterdag- of zondagmiddag in de omgeving van Amsterdam?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 aug 2008 23:16 
Moderator

Mark Schutte schreef:
Ik ga proberen of er binnenkort een testmogelijkheid is en wil dan gelijk een vergelijk met de Kenwood 3201 maken. Zijn er forummers die hieraan kunnen/willen meewerken? Ik denk aan een zaterdag- of zondagmiddag in de omgeving van Amsterdam?

Is dit er inmiddels al van gekomen Mark?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 aug 2008 20:17 
Member

Gert Jan schreef:
Mark Schutte schreef:
Ik ga proberen of er binnenkort een testmogelijkheid is en wil dan gelijk een vergelijk met de Kenwood 3201 maken. Zijn er forummers die hieraan kunnen/willen meewerken? Ik denk aan een zaterdag- of zondagmiddag in de omgeving van Amsterdam?

Is dit er inmiddels al van gekomen Mark?

Vandaag (toevallig 8) )heb ik een Motorola XTN-i én een Kenwood 3201 te leen gekregen van de firma Elopta. Helaas heb ik vanwege de weersomstandigheden alleen de spatwaterdichtheid goed kunnen testen en die is o.k. bij beide apparaten. Het audio van de Motorola lijkt wat scheller dan de Kenwood die een voller geluid heeft. Beide porto's kunnen een behoorlijk volume afgeven. Als er nog tijd is zal ik morgen proberen de verstaanbaarheid in lawaaiige omgeving te testen... wordt vervolgd

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur