Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 13 sep 2024 22:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Alinco DJ-G7
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 jan 2010 03:30 
Moderator

Ik mocht van Ronald een exemplaar lenen en daar heb ik een aantal dagen mee kunnen spelen.
Het is een erg mooie en goed aanvoelende porto met een aantal erg handige mogelijkheden, helaas kwam ik ook minder handige dingen tegen, hieronder in het kort mijn bevindingen:

+goed geluid
+goede ontvangstgevoeligheid mainband
+alles zit erop en eraan
++2 meter, 70cm én 23cm
++twee volledig gescheiden ontvangers met elk een eigen volume/tuningsknop
++porto voelt goed aan
++superhandige instelling van de squelch!!
++zeer veel instelmogelijkheden in diverse menu's!

-verschil in geluidsniveau en geluidskwaliteit tussen main en subband
-op sommige frequenties is de subband erg gevoelig, op anderen behoorlijk doof
--hoge aanschafprijs
--volumeknop van de mainband is moeilijk te bedienen, er is domweg geen ruimte genoeg om je vingers om de knop te krijgen
--accu slechts 1200mAh
--aanduiding capaciteit van de accu nagenoeg waardeloos

De porto voelt dus erg goed aan en is redelijk simpel te bedienen.
Sommige dingen hebben enige gewenning nodig zoals het instellen van volume en de kanaalafstemming, dit gebeurt dmv dubbele draaiknoppen die net andersom werken als bij Yaesu.
Bij de DJ-G7 is de binnenste knop de kanaal/frequentie afstemming en de buitenste knop voor het volume, bij de Yaesu (VX-170/177) is dit net andersom.
In het menu van de porto is dit naar wens om te draaien!

Het geluid uit de speaker klinkt vol en kan redelijk hard, vooral het geluid uit de subbandreceiver klinkt erg goed.
Het vreemde is alleen dat het geluid uit de mainbandreceiver harder en scheller is dan van de subbandreceiver, het volume is instelbaar in stapjes van 0 tm 20, aan de subband kant moet het volume echt een heel stuk hoger worden gezet om even hard te klinken als dat van de mainband kant.

Zoals gezegd twee afzonderlijke ontvangers, bij het intoetsen van de frequentie moet men wel de . intoetsen, bij Yaesu hoeft dit niet.
Het instellen van de squelch gaat echt heel handig, de squelchwaardes van elke ontvanger zijn electronisch, er is dus geen draaipotmeter die kan verschuiven zoals bij bv een scanner.
De squelch is in te stellen door de afstemknop in te drukken, hierna verschijnt er een waarde in het display die men kan veranderen door naar links of rechts te draaien, in het veld werkt dit echt handig!

De ontvanger van de mainband is alleen geschikt voor binnen de amateurbanden, waarschijnlijk zal de filtering van de ontvanger ook wat beter zijn zodat men hier minder last heeft van sterke zenders zoals ERMES of P2000.
De subband ontvanger is geschikt voor zowel de amateurbanden als ook VHF en UHF breedband, de marifoonkanalen en portofoonkanalen van VHF en UHF kunnen er goed mee ontvangen worden.
Het vreemde is alleen dat er "dips" inzitten, op bv 171MHz was de subband behoorlijk doof, en dat terwijl de marifoonkanalen op 161MHz juist goed werden ontvangen.

De aanduiding van de resterende capaciteit van de accu is nagenoeg waardeloos.
Het ene moment staat hij nog vol aan te geven en tien minuten later is de porto uit omdat de accu leeg is, dit kan niet de bedoeling zijn.
Bovendien is het ook niet meer van deze tijd dat de accu slechts 1200mAh is, er is geen hogere capaciteit leverbaar.

In verschillende reviews op internet kwam ik er vreemd genoeg niets over tegen maar ik stuitte op een vreemd ongemak.
Het volume van de mainband (gebruikt voor alle amateurfrequenties) was voor mij amper te bedienen vanwege ruimtegebrek, deels doordat ik niet de aller dunste vingers heb maar voor een groot deel door de combinatie van dikke antenne, volumebediening aan de buitenkant en een dikke afsluitschroef tbv speakermicaansluting aan de bovenkant van de porto..
Je komt dus met je vingers óf tegen de antenne aan, óf tegen die schroef, foto's geleend van internet ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding
bron: http://www.worldwidedx.com

In het menu is het aan te passen dat de Main en Subband omgewisseld worden dus dan is dat probleem ook niet meer van toepassing.
De schroef ter afdichting van de speakermicconnector kan er ook uitgehaald worden, nadeel is dat er water in kan komen, voordeel is dat zonder de schroef het geluid wat voller klinkt.

Ik vind het een hele mooie porto die goed in elkaar zit maar de minpunten maken het dat ik de porto niet wil houden, vind je de minpunten niet zo van belang dan heb je aan de DJ-G7 een erg goede porto!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur