Topcom Protalker PT-1116
In deze review zal ik mijn ervaringen met de Topcom Protalker PT-1116 delen. Voor deze review heb ik gebruik gemaakt van twee exemplaren welke beschikbaar gesteld zijn door
portofoonwinkel.nl.
De Protalker PT-1116 is een vergunningsvrije portofoon welke werkt in de PMR446 band. Topcom zet deze portofoon in de markt voor professioneel gebruik, in tegenstelling tot de Twintalker serie, welke op een andere doelgroep gericht is. De portofoon voldoet aan de IP 54 norm, wat inhoudt dat deze stof- en spatwaterdicht is. Er zit tevens een functie op voor spraakvervorming. Als men deze functie bij twee of meer exemplaren van de Protalker PT-1116 activeert, dan kunnen bezitters van andere portofoons niet of nauwelijks verstaan wat er uitgezonden wordt.
In de doos zit naast de portofoon, een li-ion accu van 2000 mAh, een bureaulader met bijbehorende netstroomadapter, een riemclip, een polsriem en een beknopte gebruiksaanwijzing (o.a. in het Nederlands)
De twee functietoetsen onder de zendtoets hebben de volgende functies:
- De bovenste functietoets: bij meerdere malen kort indrukken kan men schakelen tussen geen geluidstonen, geluidstonen bij het veranderen van het kanaal of het kanaalnummer door een stem laten voorlezen. Bij het lang indrukken van de functietoets activeert men de monitorfunctie. Hiermee wordt de ruisonderdrukking onderbroken en kan mijn bijvoorbeeld zwakke tegenstations in de verte beluisteren.
- De onderste functietoets: kort indrukken activeert de scanfunctie en lang indrukken activeert de stemvervormer.
Aan de voorzijde van de portofoon zit een status-LED, welke het volgende kan aanduiden:
- Groen: ontvangst signaal
- Groen knipperen: 4x accu 80%-100%, 3x accu 50%-80%, 2x accu 20%-50%, 1x accu 5%-20%
- Rood: zenden signaal
- Rood knipperen: scannen
- Rood knipperen langzaam: accu onder de 5%
De kanalen:
Bij de eerste 8 kanaalposities zal men geen last of minder hebben van eventuele andere gebruikers omdat deze kanalen voorzien zijn van een digitale tooncodeslot (DCS). De scanfunctie scant alleen de eerste 8 kanaalposities, dus de portofoon zal niet blijven hangen bij gebruikers die geen of een andere tooncode meezenden.
Bij kanaalpositie 9 tot en met 15 (zonder tooncodeslot) kan men ook communiceren met gebruikers met andere portofoons, mits zij ook geen tooncodeslot gebruiken.
De portofoon is voorzien van een oogje waardoor de polsriem kan worden gehaald. De riemclip betreft een zogenaamde quick-release uitvoering welke bestaat uit twee delen: een ring wordt aan de achterzijde van de portofoon bevestigd en de verende clip aan de broek(riem). Men kan de portofoon in de clip hangen waarna deze automatisch wordt vergrendeld. Wilt men de portofoon gebruiken, dan drukt men op een knop op de clip, waarna de portofoon losgehaald kan worden.
Het opladen van de portofoon met een volledig lege accu duurt met de snellader ongeveer drie uur. Tussentijds bijladen is geen probleem met een li-ion accu en de laadtijd zal dan een stuk korter zijn. De beschikbaar gestelde portofoons waren echter al volledig opgeladen, dus ze konden gelijk in gebruik worden genomen. De oplader is voorzien van een LED welke rood brandt wanneer er opgeladen wordt en groen brandt wanneer de portofoon volledig is opgeladen.
Mijn eerste indruk is dat de portofoons er robuust uitzien en aanvoelen. Er zitten weinig “toeters en bellen” aan wat ideaal is voor de (onervaren) eindgebruiker. De portofoons zijn gemaakt van stevig materiaal en hebben ruwe structuur wat niet snel zal beschadigen. Verder valt op dat de portofoon erg compact is. De bediening en de locatie van de knoppen en aansluitingen is vergelijkbaar met andere professionele portofoons:
- Bovenaan treft met de kanaalkeuzeschakelaar en de volumeknop, welke tevens als aan/uit knop fungeert.
- Aan de linkerzijde zit de zendtoets en twee functietoetsen.
- Aan de rechterzijde zit de aansluiting voor een headset.
Het in gebruik nemen is heel simpel, namelijk beide portofoons aanzetten met de volumeknop en ze allebei op hetzelfde kanaal afstemmen met de kanaalkeuzeschakelaar. Men kan dan gelijk met elkaar communiceren.
Met een optionele USB programmeerkabel zijn de kanalen, frequenties, tooncodes (DCS/CTCSS), de functietoetsen en andere functies te programmeren. Ik heb deze kabel (nog) niet in mijn bezit. Wellicht zal ik deze review in de toekomst uitbreiden als ik in het bezit ben van deze kabel.
In de praktijk:
De portofoon ligt goed in de hand en ondanks de compacte afmetingen en dito luidspreker is de tegenpartij goed te verstaan. Ook het gebruik in een rumoerige omgeving is geen enkel probleem. Er zijn vrijwel geen lage tonen aanwezig en persoonlijk vind ik dat een pré. Het geluid vervorm niet, zelfs niet op maximaal volume.
Het bereik is ruimschoots in orde. In een industriegebied met een grote diversiteit aan dichte bebouwing is het bereik ongeveer 1 km meter. In een woongebied varieert het bereik tussen de 1,5 km en 2,5 km. In het open veld is met gemak 5 km te halen.
De Topcom Protalker PT-1116 is ten tijde van dit schrijven voor iets minder dan €150 inclusief BTW en gratis verzending verkrijgbaar via:
portofoonwinkel.nl